Känns som jag ska få handtaget på insidan av balkongdörren i näven när som helst när (är inget handtag på utsidan) + dom metallsakerna som fälls ut på sidan som stänger dörren karvar en hel del, glider liksom inte ut som på "en räkmacka" direkt.

Är glapp vid "vredspaken" som man kan se, har dragit åt skruvarna som som håller fast hela "handtagsanordningen" utan resultat.

Närbild på insidan av en balkongdörrs handtag med synligt glapp och markerat område som indikerar problemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är inte sugen på av skruva av hela handtaget i o m inte inte är genomgående och inget "räddande" handtag på utsidan om det går åt pipan, då kan jag varken stänga eller öppna dörren igen (väl???).

Kan man gå in via metallskenan på sidan på bilden nedan? Eller det är korkat att ge sig på det kanske....?
Någon som har tips, förslag, erfarenhet eller kunskap vad man gör?

Närbild av en balkongdörrens handtagsmekanism med synligt slitage och glapp.
Skapa konto

Alla råd och tips tas tacksamt emot av en Fröken som vill kunna fixa det själv.... :giggle:

sannolikt är bara vanlig träskruv (ej genomgående) du kan ju dela på dörrbladet och kolla på baksidan .
kan vara att själva handtaget är utslitet och själva exspanjoletten behöver smörjas

• Gilla
bassetasse
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Smörj alla rörliga delar med olja om du inte gjort det redan,handtaget går att köpa nytt om det är väldigt glappt,inget komplicerat att byta.

[länk]
Tack för bra länk! Stod där: Passa även på att smörja gångjärnen. Om inte gångkärnen är försedda med ett smörjhål, eller spåret, ska de inte smörjas.
Är detta smörjhål, eller spåret på mina...?

Dörrgångjärn med markerat smörjhål på en vit dörrkarm.
Skapa konto

Ja, där kan du smörja.

• Gilla
bassetasse
  • Laddar…
T tergo skrev:
sannolikt är bara vanlig träskruv (ej genomgående) du kan ju dela på dörrbladet och kolla på baksidan .
kan vara att själva handtaget är utslitet och själva exspanjoletten behöver smörjas
Så här ser det ut emellan.

Vy mellan öppna dubbla fönsterdörrar med fokus på handtag och mekanismen för att låsa och öppna i vit metallprofil.
Skapa konto

Baksidan av den delen som handtaget sitter på

Fönsterbeslag med avtaget handtag som visar metallskenan och anslutningspunkten.
Skapa konto

Kan man byta ut handtaget bara sådär utan att spajolettefnuttet ramlar ur och det nya handtaget "connectar" med med det sen utan att man behöver skruva av hela metallskenan på sidan där dom tre "stäng o öppna flärparna" sitter?

Immobil Immobil skrev:
Ja, där kan du smörja.
Tack!!! Då har jag lärt mig nå't nytt idag :giggle::ok:

P
B bassetasse skrev:
Så här ser det ut emellan.

[bild]

Baksidan av den delen som handtaget sitter på

[bild]

Kan man byta ut handtaget bara sådär utan att spajolettefnuttet ramlar ur och det nya handtaget "connectar" med med det sen utan att man behöver skruva av hela metallskenan på sidan där dom tre "stäng o öppna flärparna" sitter?
Absolut,skruva lös de två skruvarna och undersök,sitter en fyrkantig metallstång i handtaget som går in i spanjoletten(stäng och öppna flärparna :))

Redigerat av moderator:
  • Gilla
bassetasse
  • Laddar…
Glöm inte att smörja flärparna, allihop.

• Gilla
bassetasse
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Glöm inte att smörja flärparna, allihop.
Ska jag inte glömma!
Funkar WD-40 att smörja med??? Har jag hemma nämligen, om inte vad är bäst? Vanligt låsspray eller?

Det kan funka tillfälligt, men välj hellre en mer smörjande olja till flärparna.

När handtaget är slitet och glappar där så bör det bytas ut.
Det är bara att skruva loss de två fästskruvarna till handtaget och byta, tänk på att hålla det nya handtaget lika det gamla så det sitter i rätt läge.

Nej det är inget smörjhål utan ett hål för justerbrickor då gångjärnen är tappbärande.
Det är inte meningen att slitringar ska användas till dessa gångjärn så som på bild.
Däremot går det bra att smörja genom hålet.

En dörr med ett markerat smörjhål och smörjbara delar på dess spanjolett.
Skapa konto

Detta svarta hålet är avsett för att smörja spanjoletten.
De röda hålen kan du även smörja spanjoletten genom, vrid även handtaget med dörren på vid gavel så du kan smörja in bakom kilkolven frå ovansidan.
Du bör röra handtaget medans du smörjer så smörjmedlet fördelas över de ytor som behöver smörjas, det enda som inte ska smörjas är dörrbromsen om sådan finns.
Om du har stenplattor så rekommenderar jag att du skyddar dom då det annars kan droppa smörjmedel och ge fläckar på stenplattorna.
Vad du smörjer en spanjolett med är inte så noga jag använder ofta låsspray eller sprayfett men en spanjolett är inte känslig och kräver inga speciella smörjmedel.

• Gilla
bassetasse
  • Laddar…
Visa bilaga 395179
Detta svarta hålet är avsett för att smörja spanjoletten.
De röda hålen kan du även smörja spanjoletten genom, vrid även handtaget med dörren på vid gavel så du kan smörja in bakom kilkolven frå ovansidan.
Du bör röra handtaget medans du smörjer så smörjmedlet fördelas över de ytor som behöver smörjas, det enda som inte ska smörjas är dörrbromsen om sådan finns.
Om du har stenplattor så rekommenderar jag att du skyddar dom då det annars kan droppa smörjmedel och ge fläckar på stenplattorna.
Vad du smörjer en spanjolett med är inte så noga jag använder ofta låsspray eller sprayfett men en spanjolett är inte känslig och kräver inga speciella smörjmedel.[/QUOTE]

Attans va Ni kan!!!
Är kilkolven det som jag kallar flärpar, d v s dom tre som åker ut på sidan när man drar ner handtaget till "stängadörrenläge"...:thinking:

B bassetasse skrev:
Attans va Ni kan!!!
Är kilkolven det som jag kallar flärpar, d v s dom tre som åker ut på sidan när man drar ner handtaget till "stängadörrenläge"...:thinking:
Ja

• Haha
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.