abc123: vad vet du om Svenska Skydd? Har fått offert från dem. Det ser ut som att de vill leverera en anpassad Nordan-dörr.

Som jag skrev tidigare så har haft mindre med svenska skydd att göra än de andra.
Det är ett svenskt bolag med tillverkning i Eskilstuna.
Det gör bra säkerhetsdörrar till lägenheter där jag haft kontakt med dem och jag ser ofta dörrar de bytt i Stockholm.
Jag har uppfattat dom som ett duktigt och seriöst företag vid de kontakter jag haft med dom har däremot inte använt deras ytterdörrar i RC3.
Glöm inte att vara tydlig med vad du ska använda för beslagning så karmöverföringar och rör blir rätt.
Däremot tycker jag anpassad Nordan-dörr låter konstigt vilket jag hade velat ha bättre förklarat.

ISAD säkerhetsdörrar kan vara lite billigare än de som är RC3-klassade och dylikt, typ denna från MaxiDoor: https://maxidoor.se/produkter/sakerhetsdorrar/isad-dorr/

Jag funderade på den eller en Daloc, men blev dock för mycket i slutändan, då den "bara" skulle fungera som enkeldörr vid en sidoingång. Annars går de bägge att få med glaskassett osv.

Precis som du skriver så är de flesta nyare ytterdörrar av rejält klen konstruktion. Själva "kärnan" är inte vad de var en gång i tiden. Det finns dock fortfarande dörrar med en mer massiv kärna än "frigolit" (det är inte riktigt vanlig frigolit dock...), typ Snickar-Per's dörrar är väl ändå relativt rejäla och väger tungt än idag (https://www.snickarper.se/dorrar-och-tillbehor/snickarper-signature-series/ytterdorrar/).

Jag gjorde som så att jag uppgradera den befintliga Snickar-Per-dörren som sitter vid sidoingången, med ett säkerhetsglas. Dörren väger redan runt 80 kg och är från 2006, så den får duga som säkerhetsdörr tänkte jag. Glaset blev ett lamellglas med tre lager, dock inte så stor area vilket håller vikten på någorlunda "okej". Limmade det dessutom med 1K bilrutelim vid återmontering. :O Sitter som berget...

I ett lägenhetshus där jag har bott byttes alla dörrar till DALOC. Skulle huset brinna ned så kan dörrarna återanvändas. Vad är det för skäl att ha dörrar som är starkars och har högra brandklass än huset i övrigt?

Haha, jo så är det ofta. De flesta flerbostadshus har riktigt tuffa "ytterdörrar" i sina trapphus.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.