Fönster & Dörrar
Anonymiserad 284245: Vi brukar ha krollsplint mellan glasen. Vet inte vad det gör för verkan, men det ser trevligt ut.
Envar: Jag skall sätta upp ett antal, 12 st, djupa, 230 mm, smygar. Jag väljer mellan 18 mm plywood och 18 mm limfog. Vilket skall jag välja och varför?
Stefan Bengtsson: Detta är ju en fråga om tycke och smak. Jag för min del har inga problem att acceptera att glaset i öppningsbara fönster/dörrar är mindre än i fasta. Men jag vet att det är viktigt för andra. Jag tror du kommer att få svårt att få glaslinjen i fönstret att linjera med dörrens glaslinje i överkant, även om du betalar extra för specialmått.
Lady L: Har inte läst allt men vi har ett hus byggt 1972 där ytterdörr och källardörr var orginal med gammaldags nyckel åt båda håll. Ytterdörren bytte vi pga att vi ville ha ett barnvänligt lås men källardörren var problematisk. 80 bred och lägre än nutida samt djupare öppning. Lösningen blev ny låskista med förlängning, utvidgning av hålet för dörrbleck och låskista samt nya
Psan: Hej, Våra fönster på södersidan har sett bättre dagar och jag tänkte därför snygga till dem genom reparera några skadade delar och sedan skrapa bort färg och måla om. Innan jag sätter igång har jag några frågor: 1. Var hittar jag en ny fönsterlist, dvs den som går mot glaset i trä med en plastlist på insidan? Har den något bra namn man kan söka på? Jag har provat med
Benzan: [citat] Tyvärr är det bygghemma som strular. Läser man på trustpilot och likande sidor just nu så svämmar dom över av ärenden dom inte kan hantera. Trist men sant.
Centano: Kan ha varit fuktigt men det är lite svårt att se vad det är på bilden. Ta gärna en bild lite längre ifrån så man får en bättre helhetsbild.
Rabbithole: Dom blir gummiaktiga, det är på så sätt dom klarar flex.alla MS polymerer är likartade. Skär bort det fula med en rakbladskniv och gör om. Släta av med ett vått finger är en enkel metod att få det slätt och snyggt
Olf Oggler: Originalfönstren som sitter där idag sattes innan fasaden murades. Teglet sitter dikt an mot karmen. Det innebär att de nya karmarna måste ligga på undermått. Detta parat med att nyare karmar är grövre gör ju att det förmodligen inte blir speciellt snyggt. Mycket karm och liten fönsteryta.
Matti_75: [citat] Körde med produkterna som följde med o detta det. Men det funkar med vanliga produkter för bil utan för mycket slipmedel. [bild]
123abc: Jag har svårt att se hur pass snett det är? Är det bara lite snett så är det inget bekymmer. Är det lodrät som det är snett eller vågrät att urtaget är snett in i dörrbladet. Om det är lodrät så utgår man från uttaget för stolpen och därefter urtaget i dörrbladet. Om det är vågrätt så är det vinkeln på urtaget in i dörrbladet som måste åtgärdas. Om urtaget är
JohanLun: Troligen kalkbruk, man får putsa tunna skikt, behövs nät eller vass som fästs/spikas i underlaget. Gamla putsen bör vara ruggad och väl fuktad och vissa grundar med tunnare bruk för ökat fäste. Har bara gjort mindre putsjobb på mitt eget hus så ska inte ge för ingående instruktioner. :) jag skulle sett till det var vindtätt med tex papp mot karmen utsida och skita i fog. Rör det
Ankarstjärna: Hitta karm som är 190 hög. Trodde inte det fanns att köpa. Löste sig självt
InsidersUnited: Det enda som man behöver veta med karmnyckel är att när man skruvar "in" så skruvar man ut karmen. Det är självförklarande när du väl står där =)
Ht33781: [bild] [bild] [bild] [bild] Någon som kan hjälpa mig att förstå dessa fönster... Jag blir inte riktigt klok på huruvida jag ska sätta tätningslister mellan dessa kopplade fönster eller ej. Det känns som att det är ett litet hemmasnickeri.. vardera fönster är nu nästan färdigrenoverade och det fanns inga tätningslister emellan inner och ytterbåge när jag tog isär dem, men det
Oscar1: [bild] [bild] Jeg har sendt mail til Polarfønster i 4 måneder uten å få svar. Glassmester klarer ikke å få av aluminiumet. Han har og sendt mail til Polarfønster. Vinduet svinger ut.
Segvild: Vår ytterdörr har en skada på den ena dubbeldörren. Hörnet/kanten längst ner har svällt och färgen avlägsnats. Är det någon som har tips på hur man åtgärdar detta?
Daniel_N: Rekommenderar dig att värma/skrapa/slipa bort befintlig färg, olja samt linoljemåla. Då håller ditt fönster bäst.
MagnusArw: [bild] Har fått en läcka i huset... vid kraftigt regn droppar det i taket i vardagsrummet. Vi har lokaliserat läckan till ett fönster på övervåningen vars karm är genomsur och söndervittrad i nederdel. Har i princip tummen mitt i hand, men tänkte dock ge mig på att lösa problemet själv. Har börjat med att ta bort det det ruttna och fuktiga delen av trät som steg ett, vill helat
thomas33: [citat] Hajom har skjutdörrar för utomhusbruk. https://www.hajom.com/skjutdorrar/ De gör öppningsbara glaspartier, men även vanliga ytterdörrar. Om du inte vill ha helglasat, borde det gå att istället använda dörrmaterial eller foliera.
123abc: Du fick svar i förra tråden men du har inte svarat något mer in den. https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-far-jag-loss-bifogade-gangjaern.384542/
123abc: [citat] Det blir lätt så när priset ska hållas någorlunda lågt samt en enkel konstruktion som de flesta ska klara av att installera själva.
ricebridge: [citat] Limma med vanligt vitt trälim och pressa ihop med så många tvingar du kan hitta, köpa, låna, tigga dig till och sno som möjligt (med mellanlägg emellan förstås så du inte skadar brädorna). Slipa dän ev. befintlig lack på kontaktytorna först. Torka bort överflödigt lim med en gång. Lacka ALLTID efteråt.