M
Maxirati: Tack 123abc för tipset! Det pris jag fått inkluderade inte heller låscylinder.
3 svar · 2,5k läst
M
M@ZE: [citat] Exakt, grymt bra tips, hade inte en tanke på att hyvla av karmen lite. :)
14 svar · 4,0k läst
·
B
byron v2: Kanske någon som har haft samma fråga på tapeten.?
1 svar · 1,4k läst
B
Bjelkan: Nu är skåran gjord och bleck på plats. Ritade streck och körde med biltemas multisåg på frihand. Det blev bra! Och sågen var helt ok, värt 300 spänn med förmodligen mer sågjobb framöver. Ställbar hastighet var bra, men vibrerar som sagt väldigt mycket i händerna
7 svar · 3,2k läst
M
Molle 79: Mina föräldrar har ett Nordiska trähus hus från 1990. Någon som vet vilken fönsterleverantör dom använde? Dom har ”sido”-vridfönster och nu efter 30 år behöver plastbåtarna i glidskenan bytas ut. Tacksam om någon har tips på detta... MVH
0 svar · 1,5k läst
M
M@ZE: [citat] Den ena är i Norrläge och den andra i söderläge, den i söderläge är snustorr och har blivit ljusgrå på utsidan av tröskeln. Den andra i Norrläge så inte så utsatt av Sol osv. Jag har slipat båda och tänkte åka och köpa nått av dom .. Känns ju som om hårdvaxoljan är tåligare än vanlig teakolja .. och läste även här nu precis att det var någon som körde
10 svar · 16,6k läst
L
lassebrun: varför inte en fil/rasp. Snabbare att fila upp hålet än att posta här :)
10 svar · 7,0k läst
·
Silver78
Silver78: Skrapa. Få det trärent. Sen grundar du med en fetare lösningsbaserad färg och sen vanlig färg ovanpå. Träet måste vara torrt när du börjar. Följ serien. Kolla tex: https://beckers.se/produkter/front-fonster-snickerifarg
1 svar · 1,3k läst
·
D
Donyc: Okej, tack för hjälpen.
4 svar · 2,9k läst
·
raubtier
raubtier: [citat] Låter rimligt, tack!
19 svar · 6,3k läst
·
S
Skogssus: [citat] Tack för din input! Ser jättefint ut!
3 svar · 3,8k läst
·
L
Lofberg1: [citat] hej Hur har det gått, finns det öppningsbara trekants fönster? Går i samma tanke bana
1 svar · 996 läst
Mazen
Mazen: Eller gör i två steg. Först en tunnare smyglist sedan sallist/smyglist med fals som delvis täcker den första listen.. Då kan du lätt anpassa dim från brägårn mot bef mått.
4 svar · 3,3k läst
·
MultiMan
MultiMan: Är träet uttorkat måste det oljas noga, ibland flera gånger om man vill ha ett bra slutresultat över tid. Gjort på olika sätt i mitt nuvarande boende (sedan 22 år) och att bara måla på uttorkat trä gör att färgen spricker mycket fortare och fukten kan fortsätta sina härjningar under färgen i det snustorra virket, och man har sedan både röta och flagnad färg.
4 svar · 3,0k läst
·
D
Drömtroll: Jag hade skruvat loss dem, borstat bort rosten och målat dem med järnmönja. Fast det var kanske det du gjorde?
1 svar · 5,2k läst
·
A
ArneTW: [bild] Har mest snickrat portar till uthus. men oavsett skulle det vara intressant med en skiss på vad som finns inne i dörren. /ATW
11 svar · 4,4k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Lättfattlig och lättfattlig... Man har blandat en plastfärg, akrylfärg med alkydharts som har mer oljiga egenskaper. Dessa hybridfärger (som är rätt nya) har fördelar vad gäller styrka och andra egenskaper jämfört med en ren akrylfärg eller en ren alkydoljefärg.
4 svar · 2,1k läst
·
T
torstenejag: VI har ett sådant utåtgående fönster https://www.elitfonster.se/globalassets/fonsterguide/dokument/skotsel-och-underhall/underhall-av-spanjolett-pdf.pdf Tidigare gick det att föra ner handtaget då spärrades fönstret i det läget, nu står det bara löst o slår trots handtaget nere , finns det något som man skall kolla ? gått sönder ? skall det räcka med att smörja under
0 svar · 1,8k läst
SebbeEngel
SebbeEngel: Det gick at dela på paketen med 30, tack så mycket för hjälpen!
2 svar · 5,7k läst
·
JanneJanne123
JanneJanne123: Videon är bra, men han som kittar är obehagligt duktig ;)
8 svar · 5,7k läst
V
vectrex: [citat] Precis så är det ju, men jag tror också att risken att en sådan dörr slår sig är större (om man har fullt uppvärmt på insidan).
10 svar · 8,9k läst
H
Henke_isso: Hej! Ja, jag beställde en enkeldörr scandidoor torp som har slagit sig så mycket att den spruckit. Försöker reklamera den hos bygghemma men dom strular något enormt så verkar som jag får gå vidare med ärendet till ARN. Avråder starkt! jag beställde även en parytterdörr, samma märke, som jag fick reklamera pga fula ilagningar ifrån fabrik( hålen till handtag och lås som fabriken
2 svar · 5,6k läst
M
Marian Nyman: Gammalt hus som vi målat fönster för 6-7 år sedan med linoljefärg. Nu flagar det och ”lyfter” sig från fönsterkarmarna Och ramar. Vad gjorde vi för fel? Oljade ej in innan målning. Vad ska jag måla med nu efter att ha skrapat rent?
0 svar · 2,0k läst
fremax
fremax: [citat] Såga på mässingen och inte wiren , prova att värma om det går (utan att smälta plasten runt) Med vänlig hälsning, fremax
4 svar · 4,6k läst
·
H
Husnerden: Aha, jag ser ingget uppenbart att skruva på. Menade öppna trögare, var lite trött när jag skrev :)
2 svar · 2,6k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Lite spackel eller utefog duger nog bra!
1 svar · 1,1k läst
L
lskartar: Jag skulle vilja ha tips och bilder på salningen där fönstren går ihop.
0 svar · 1,1k läst
I
InsidersUnited: Bara att vara noggrann med plåtsaxen.(y) Blir bra det där.
8 svar · 4,6k läst
·
SkitOxe
SkitOxe: Mina satt på limmade och fastskjutna med dryckert. Men det varierar nog.
1 svar · 1,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.