Fönster & Dörrar
optimum: Välkommen till forumet. Kanonbra att du återkopplade med lösning då fler kan hamna i samma problem.:D
NA-Palm: [citat] Tack för svaret, får se om vi kan fixa nåt. Som novis visste jag inte skillnader mellan fönster när jag beställde, men man lär sig... hade iofs önskat att företaget hade kunnat berätta skillnaderna mellan andra fönster och dessa de monterar innan vi beställde dem
nino: Har man fönstret löst så kan man med hjälp av sänksåg och skena såga ett 2-3mm djupt spår i karmen som spår till blecket, trycka i lite sättlim och skruva fast
64Matte: TACK! Men hade tänk slippa stå och kladda själv! Tror det blir snyggast om det blir sprutlackerat. Och så spar jag ju tid! Karmen kanske man kan pensla på när den sitter på plats? Ska nämligen byta till en ny dörr hemma, den gamla hade jag tänk lacka om och sätta in på landet.
Maximarcus: Teak är ju skitsnyggt! Vill man få teaken att se ut ”som ny” så finns en hel del medel i båtbranschen, t.ex. Snappy Teak.
nikasp: Jag tycker att det är svårt att förstå på beskrivningen och utan bild men kanske den här hjälper? [MEDIA=youtube]lHDDqu7gaPs[/MEDIA]
cina1981: Hej vi valde en kaski, Mexico city svartlaserad och med frostat glas. Blev väldigt snyggt. Men snickarna som installerade den hade det lite kämpigt. Dörren är tyngre och lite tjockare än vad dom var vana vid. Radhuset ägdes innan av en ”hemmapulare” av rang. Så renoveringen kommer med många känslor! Saker är limmade, spikade och fastskruvade med skruvar med olika bits. Även skruvat
tergo: tex SUPERSPACKEL PLASTIC PADDING ELASTIC
Svanteman: Har du en varm och en kall sida så ska du ha en isolerad dörr. De är också uppbyggda så att de inte slår sig vid temperaturskillnader. Förrådsdörr skulle jag säga är som en klen ytterdörr och klarar mindre tempskillnader än en riktig ytterdörr. (Men det sista blir jag gärna rättad i) Även om du isolerar sedan så är ju frågan hur uppvärmt du ska ha det? 10° skillnad på
Bernieberg: Föreslår att du monterar ett tröskelbleck som både döljer den sargade undre delen och skyddar den mot fortsatt slitage och åldrande.
Mickeman77: [citat] Problemet med det är att de var emballerade brutalt mycket för transport och allt det där är bortplockat och slängt. Jag drog iallafall iväg ett mail och frågade.
Stefan1972: Fast i det stora hela är det ju en grav missuppfattning att trä måste skyddas överallt och så fort det får minsta lilla väta på sig så ruttnar det på en vecka. Riktigt så fungerar det ju inte. Att trä ruttnar sönder är ett modernt fenomen och beror inte på att trä inte tål vatten utan att man med moderna färger förhindrar trät från att torka ut.....
pvmannen: Ja så är det, det kommer luft ändå. Man borrar ju inte igenom hela, ja mena bara att det gör ju inget om du träffar kanten litegrann om du kommer snett med borret, kanten försvinner ju inte helt
Johanlidman: Som frågan lyder i rubriken så undrar jag om det ska se ut så här mellan fönsterbleck och fasad?, glipa mellan teglet och underblecket på alla fönster i huset och isoleringen syns om man kikar under dom. Är på gång att börja fixa iordning mina fönster med nytt kitt och isolering på huset från 1975. Huset är lite småkyligt på vintern och med direktverkande el och en kamin är
olof63: Hej, har en nordbo ytterdörr anno 1997, funkat kanon men nu har övre gångjärn töjts ut så sen glappar och jag måste mecka med justerskruven veckovis. Nordbo blev uppköpta av Dooria för 15 år sedan och sedan har jag tappat apåret. Jag tänkte byta gångjärnet i dörrkarmen men är det någon som vet var jag kan hitta dessa helat i original och mässing ? bifogar bild och den mätwr ca
Grod4n: [citat] Skruva enbart då. Och då behöver du bara tjockare hålband.
Elnovis: Vi ska byta två ytterdörrar på vårt hus. Vilka fabrikat är dom vanligaste och vad har ni för erfarenhet av dess kvalité? Vi vill gärna ha den röda färg som blivit så populär.
snowjim: Hej, Vi söker billig men hållbar dörr till vårt garage. Det är idag inte uppvärmt men det kan hända att vi bygger ut det längre fram. Dels finns det förrådsdörrar som man målar själv för runt 3000 kr men vi har även hittat en dörr på Bauhaus från Safco som säljs för 3000 kr, lackad och färdig. Någon som har erfarenhet av dessa dörrar? Hur står de sig mot en "standard"
megas: Hej, våra fönsterbleck är monterade i princip utan luftspalt och gavel, istället är ett spår utsågad i bottenbrädan enligt bild. [bild] Detta har lett till att bottenbrädan har ruttnat i anslutning till fönsterblecket, på ett ställe ovanför och på ett ställe under fönsterblecket. Fönsterblecken är även spikade bakom panelen. Min tanke var att ta bort det ruttna trät och sätta
Marcus Ericsson: Hej. Jag har en altandörr vars handtag har det hänt något med. Ena barnet hade öppnat och stängt dörren och efter det är handtaget inte sig likt. Man kan liksom vrida handtaget förbi det som senast var stoppläget där dörren är stängd. Vrider man förbi så så åker klackarna in i dörrbladet igen och även om "tröghetsfunktionen" finns där så går det med våld att trycka eller
Rabbithole: Dörren ska gärna öppnas med öppningen åt hållet man kommer från oftast men jag tycker det faktum att dörren i öppet läge skymmer fönstret triumferar riktningen. Slutsats: handtaget närmast fönstret så dörren ställs upp mot vägg
KnockOnWood: [citat] Du glömde nog att ladda upp bilden. Men annars är det väl bara att... beroende på vilken typ av fönster det är.
bonkeman: Hej! Under senaste hösten och vintern har vår garagedörr drabbats ganska hårt av svarta prickar överallt. Är detta mögel eller vad är det? Varför dyker det upp endast på dörren och ingen annanstans på fasaden? Jag har skrubbat lite med en blandning av vatten, ättika och såpa och det värsta försvinner men kvar blir de mest envisa småprickarna. Vad kan vi använda för att lösa
123abc: Dom ska kapas så de möts i spanjoletten och det finns ca 1-2mm mellanrum mellan låscylinderns medbringare och vredet så de inte ligger an mot varandra Det kan vara så att vredet levereras i rätt längd om det levererades med dörren. Om vredet är längre än hälfter av roddaren i spanjoletten så ska den kapas.
Eraze: Vi söker något som dessa på bilden men kan inte hitta. Vi vill ha det så. Med 2 dörrar och 1 eller 2 fönster bredvid. Någon som vet var dessa är köpta? Eller liknande? [bild]
AxxAn: [citat] Ah, ok. Jag skulle tro att man behöver ner på minst 5mm öppning och 10-20 mm djup. Hittade inget sådant när jag var och tittade runt. Letade dock inte så noga efter just den lösningen.