Hejsan
Är ny på d här med lås o låskistor o allt som har med lås o göra har två gamla kassa lås på våra 2 ytterdörrar o skulle behöva byta dom.
Men tyvärr var det ju inte bara så enkelt som o köpa ny låskista mm.
Vad menas med symetriska o asymetriska jag vet ju var orden innebär men vad menas det när d kommer till dörrlås och hur ser jag vad jag behöver? Samt vilka mått e d som man behöver för att hitta rätt i denna jungel av lås där finns. Typ jag behöver en ordenlig förklaring av d mesta så man kan hitta rätt.
Mvh en noob
Är ny på d här med lås o låskistor o allt som har med lås o göra har två gamla kassa lås på våra 2 ytterdörrar o skulle behöva byta dom.
Men tyvärr var det ju inte bara så enkelt som o köpa ny låskista mm.
Vad menas med symetriska o asymetriska jag vet ju var orden innebär men vad menas det när d kommer till dörrlås och hur ser jag vad jag behöver? Samt vilka mått e d som man behöver för att hitta rätt i denna jungel av lås där finns. Typ jag behöver en ordenlig förklaring av d mesta så man kan hitta rätt.
Mvh en noob
Lite matnyttigt om man aldrig pillat med lås tidigare.
https://www.if-sakerhet.se/guide-om-lashus#lashusets-matt
https://www.if-sakerhet.se/guide-om-lashus#lashusets-matt
Hehe hade precis hittat samma sida som du länkade till.
Men tack för hjälpen..
Men tack för hjälpen..
Skillnaden mellan sym och osym är var på stolpen låshuset sitter.
Det skiljer 7,5mm mellan sym och osym vilket lätt syns i övre delen av låshuset eller genom att mäta om kolvarna sitter lika lång in på stolpen.

Det skiljer 7,5mm mellan sym och osym vilket lätt syns i övre delen av låshuset eller genom att mäta om kolvarna sitter lika lång in på stolpen.
tack för all hjälp tror att jag e hyfsat med på banan om hur d e nu.
om jag måttat rätt så har jag ett lås som är symetriskt då jag fick måttet till 35 på båda sidor.
om jag måttat rätt så har jag ett lås som är symetriskt då jag fick måttet till 35 på båda sidor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj det där är ett äldre Abloy låshus och du kommer även behöva täckskyltar samt nytt slutbleck.
Vilket slutbleck som är lämpligt att använda går inte att svara på generellt utan det skiljer beroende på vad som sitter.
Vilket slutbleck som är lämpligt att använda går inte att svara på generellt utan det skiljer beroende på vad som sitter.
Produkter som diskuteras: "slutbleck"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
Lite halvt ot: Jag bodde mina första 13 levnadsår i ett radhus byggt -71, mina föräldrar köpte det nytt. Det hade ett sådant Abloylås, känner igen knappen man tryckte in och sen slog dörren igen...det ersattes runt -80 med ett FAS-lås vill jag minnas...åk till en låssmed, ta med det gamla låset och plocka ihop grejer som passar. Ta med den stora plånboken. 
Det behöver inte bli jättedyrt.
Om TS vill uppfylla kl3 så kan han köpa färdiga låssatser (t.ex ASSA Entré) och komplettera med en extra täckskylt per dörr samt eventuellt slutbleck (ibland krävs även bakkantsbeslag för att dörrmiljön ska uppfylla klassning).
Om inte klassning krävs så fungerar det med t.ex 565 låshus, cylinder, täckskyltar, vredsats, trycke och slutbleck, eventuellt så finns det även låssatser för detta som kan kompletteras.
Om TS vill uppfylla kl3 så kan han köpa färdiga låssatser (t.ex ASSA Entré) och komplettera med en extra täckskylt per dörr samt eventuellt slutbleck (ibland krävs även bakkantsbeslag för att dörrmiljön ska uppfylla klassning).
Om inte klassning krävs så fungerar det med t.ex 565 låshus, cylinder, täckskyltar, vredsats, trycke och slutbleck, eventuellt så finns det även låssatser för detta som kan kompletteras.
Har inte läst allt men vi har ett hus byggt 1972 där ytterdörr och källardörr var orginal med gammaldags nyckel åt båda håll. Ytterdörren bytte vi pga att vi ville ha ett barnvänligt lås men källardörren var problematisk. 80 bred och lägre än nutida samt djupare öppning. Lösningen blev ny låskista med förlängning, utvidgning av hålet för dörrbleck och låskista samt nya beslag...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden