K
Halloj,

I dörren jag renoverar satt det ett LB 9900 tillhållarlås.
Då jag inte vill nyttja nycklarna jag fick med övervägar jag att byta låshuset eller låda en låssmed ta fram nya nycklar. Någon insatt som vet om 9900 är bevarandevärd kontra nyare motsvarighet?

Om jag väljer att byta låshuset, borde ett ASSA/FAS 309 vara plug and play om jag inte är helt fel ute?
Men inte riktigt kunnat läsa mig till om slutblecket från LB funkar eller om det krävs ett Assa dito.

Just 309'an verkar har kommit i någon ny utgåva med hakregel, den marknadsförs för nyinstallation medan den äldre för ROT. Någon som vet vilka åtgärder som krävs för att få till nya versionen?

Bästa svaret

Antingen lägger du om det befintliga låset om det är i tillräckligt bra skick eller så byter du till en ASSA (FAS) 309.
ASSA 309 passar att bara byta ut.
Däremot kan nyckelskylten till 9900 ibland vara med M6 skruv och 309 är M5 så kontrollera om skruvarna till nyckelskylten är M6 eller M5.
Det finns ingen anledning att försöka installera en 309 connect då den inte passar rakt av.

https://static-mpc-spear-staging.assaabloy.com/asfe/Fetchfile.aspx?id=44610
https://static-mpc-spear-staging.assaabloy.com/asfe/Fetchfile.aspx?id=44605

• Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
K
Tack för svar,

Osäker på skicket, har ingen befintlig nyckel att pröva med.
Nyckelskyltar kommer jag behöva köpa nya, så då blir det ett 5301 om jag väljer vanliga 309'an.

Ja, jag förstår att Connect inte är bolt on, men jag har inte lyckats förstå exakta skillnaderna. Urtaget för låshuset i dörrbladet förefaller vara exakt likadant.
Hålen för nyckelskyltarnas skruvar skiljer, men i mitt dörrblad är detta hålsågat, så det borde inte innebära några problem att montera skyltarna också utan anpassning, antar jag.

Så det jag kan komma på är isåfall slutblecken mellan Connect och traditionella 309'an som skiljer iom. att Connect har hakregel.

• Del av en trädörr med ett nyckelhål och fönster med texturerat glas intill en rostig metallvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Nu är det rörigt i huvudet. Jag har ju visst nycklar till låset, det var ovalcylindern som inte hade nyckel.
Prövade och det kändes OK, ska fråga vad lokala låssmeden tar för att lägga om det.

Du tjänar inget på bytet så länge du inte har en pardörr (haken är bättre i pardörrar).
Det är inte så att 309connect är en betydligt bättre produkt utan de har samma klassning och uppfyller samma krav.
Kvalitetsmässigt är nog det äldre att föredra (så länge du aldrig smörjer låset).
Den stora skillnaden är slutblecket.
fas_309_matt_medium.jpg
309evo2_grande.jpg
slutbleck-assa-9101-_ritning_grande.jpg
Jag hittade inget måttskiss av ASSA 2301 (1888-1).

K KjellTimell skrev:
Nu är det rörigt i huvudet. Jag har ju visst nycklar till låset, det var ovalcylindern som inte hade nyckel.
Prövade och det kändes OK, ska fråga vad lokala låssmeden tar för att lägga om det.
Det som brukar hända med 9900 är att de blir utslitna i nyckelstyrningen vilket gör att att nycklarna går dåligt efter ett tag (detta är inget vanligt bekymmer med 309).
Om det går bra så kan du likväl lägga om låset om låssmeden fortfarande har kvar material för det.

• Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
K
Jag bytte låset till ett 309 ROT.. Men det verkar inte helt kompatibelt med befintligt slutbleck "AKI PL 3107" Överkant kolv krockar med cirka 1mm i slutblecket..

Funderar på om ett byte till Assa 2301 slutbleck kommer lösa problemet, eller om hela slutblecket skulle suttit ett par mm högre upp.

Försökte hitta måttskisser på på slutbleck 2301 för att mäta mig fram om det skulle gå, men fann inga. :(

AKI slutblecket har väl en liten bom du kan ta bort.

K
Stämmer, men tänkte att det är lite oseriöst att göra på det viset? Men kanske så en låssmed hade löst det?
Har ett äldre FAS slutbleck utan några nummer på där hålet för kolven sitter cirka 2mm högre upp än 3107. Tyvärr används det till garageporten, så jag kan inte ta det.
Men om 2301 är exakt likadant så kommer nog kolven precis löpa fritt.

AKI slutblecket var framtaget för att man ska kunna ta bort en bom t.ex vid byte från FAS131 till FAS309.
Det är därför slutblecket ser ut som det gör, hela tanken med slutblecket var att det kunde användas när lås ersattes.
AKI (Aktiebolaget KÅFS Industrier) var Sveriges näst största låsgrossister innan de blev uppköpta av ASSA och de brukade ha bra kampanjer på FAS309 med deras egna slutbleck istället för FAS2301.

Redigerat:
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
K
Tackar, då åker dremeln fram imorgon!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.