S
saiter: Ja frågan är om det går att tvinga tillbaka knuten på nått sätt?? //AA
5 svar · 3,8k läst
·
D
Anonymiserad 209931: Hej, jag rekommenderar att ni dokumenterar så mycket som möjligt med fotografier. Det kan inte vara kommunens avsikt att de genom sina åtgärder skapar större vattenansamlingar utan avrinningsmöjlighet utan där får ni uppvisa fotona som visar vad som har hänt och vad det leder till för problem för er samt kräva att de ska avhjälpa felet. Att det samlas smuts mm vid dörren är nog
1 svar · 1,4k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Nu har jag uppdaterat den tråden med mina bilder från när jag gjorde det.
21 svar · 27,3k läst
·
S
saiter: Ser det grovt ut efter 120 pappret så kan du prova med 180 och se om det blir nån större skillnad. Tror inte det. //AA
1 svar · 3,0k läst
BOOster
BOOster: Nu är mitt klart, jag installerade ett nytt fönster dock. Först och främst så valde jag att flytta in det nya fönstret i väggen, då jag läst att det är bättre om fönstret sitter så långt in som möjligt. Nu är det 11 cm från fönster och ut till fasad istället för 4-5 cm. Under fönstret är det tätningstejp. Runt fönstret från insidan är det elastisk mjukfog (för att få
5 svar · 6,3k läst
·
1
123abc: [citat] Det är en vanlig koppelskruv så det är rätt metod om det onte går att få loss skruven. Man kan testa att driva runt skruven med en körnare innan man sågar av den. Hade helt missat denna tråden.
14 svar · 4,2k läst
·
ricebridge
ricebridge: Man brukar skarva hela tiden, det är inget konstigt med det. Lägg skarvarna symmetriskt så ser det ut som om det ska vara så.
1 svar · 1,2k läst
P
Patmark: Tror att du behöver visa lite foton om du har. 1. Det är alltså så att det nyköpta fönstret och dörren inte får plats om du lämnar den gamla "karmen"/bärande regeln? Och den regeln var mellan fönster och dörr? Även på yttersidorna av dörr och fönster? Så det går inte att bredda hela partiet och på så vis lämna kvar den bärande stolpen? 2. 120 cc är ju rätt brett, gissar
1 svar · 2,0k läst
1
123abc: Det ser ut som någon sorts pinngångjärn, går det inte att bara lyfta fönstret så det hakar loss? Ibland kan det krävas lire övertalning med en någon hävarm.
2 svar · 1,7k läst
·
C
Ciki: Det här med runda fönster verkar vara en svår fråga :)
1 svar · 1,6k läst
1
123abc: Jag kan inte svara vad du behöver för höjd på cylinderringen. Den kompletta satsen Habo A2560-40 är med 16mm cylinderring. https://habo.com/se/sortiment/handtag-och-dorrbeslag/dorrhandtag-och-dorrtrycken/ytterdorrhandtag/dorrhandtag-a2560-inkl-cylindervredsats-14834 Den lösa cylinderringen är 6-11mm är för låg enligt min gissning efter att jag tittat på bilden. Det är möjligt att
1 svar · 3,5k läst
·
P
Pelle Ebertsson: Rejält stort tack för all hjälp i tråden! Nu är hållaren uppe och sitter bra. Var lite svårt att skruva dit nedersta skruven och blev därmed lite märken av borren i väggen när jag slant som ni ser. Men jag ska försöka spackla och måla över det. Återigen, stort tack!
66 svar · 11,5k läst
·
P
Pappa1959: Hur ritar man in fönster på en ritning med snedtak
0 svar · 1,0k läst
S
s97danl: Jag är ingen glasexpert så om någon kan rätta mig så är det bara bra, för då lär jag mig något nytt. Glastillverkare har lite olika beteckning för sina energibeläggningar. SF vet jag faktiskt inte. Säker på att det inte står SP? (som i sp fönster) T44 är kassettens tjocklek 44mm 4 FL = 4 mm planglas, 4mm planglas 4mm planglas (Floatglass på eng) Ar= Argon mellan glasen 16 16=
1 svar · 4,9k läst
Eklundh
Eklundh: Stort tack för svaret, underlättar letandet när man vet vad det heter. Ska kolla med några lokala låssmeder :D
2 svar · 7,3k läst
·
Y
Yrrol: Jo fast jag har dörrar. (Ska göra om lite och tycker karmpaketen är prisvärda för att få fabrikslackat och med tätlister)
2 svar · 2,4k läst
1
123abc: Tanken är att ett vanligt fönsterhandtag ska användas. Ibland går det bättre att använda 2st skruvmejslar om man inte har en i lämplig storlek. Om det finns fönster med fönsterhandtag så kanske du kan låna ett handtag till att öppna luckan.
2 svar · 2,7k läst
·
C
Anonymiserad 135652: [citat] Riktigt spännande film
11 svar · 22,4k läst
·
J
jonko: [citat] 30mm skruv räcker garanterat för en rullgardin.
2 svar · 2,5k läst
·
S
Sputnik78: [citat] Bra input! Tack! Huset ligger ganska skyddat med skog runtomkring och relativt höga träd. Så just detta område blåser det mindre än närliggande områden.
5 svar · 16,5k läst
·
1
123abc: Jag anmälde inlägget och moderatorn var snabb. Tyvärr ligger dom kvar bland dina bilder så kontakta en admin och be dom ta bort bilderna Edit: nu kan jag inte se bilderna längre
5 svar · 7,3k läst
SkitOxe
SkitOxe: Intressanta gångjärn. Aldrig sett utanpåliggande på det där sättet. Märkligt! Har ingen aning!
1 svar · 2,0k läst
·
1
123abc: Den böjningen är det troligtvis ingen fara med. Går allt lätt och bra att manövrera? Om allt går bra så kan du testa att fästa låshuset igen fast kraga infästningen mer så låshuset sitter kvar. Testa även med dörren på vid gavel först och därefter kan du sedan testa med stängd dörr för att kontrollera om det kan vara andra orsaker till att det går trögt.
7 svar · 6,7k läst
·
O
Oskpet: Tack för snabba och lugnande svar!
3 svar · 2,0k läst
·
N
Nicdulk: Hur den hörn valvet används med färdiga dörvalvet längs upp.
2 svar · 1,7k läst
M
Myckling: Så har jag på andra dörrar men inte på denna.
10 svar · 13,0k läst
·
1
123abc: https://www.byggahus.se/forum/threads/handtag-till-innerdoerrar-lossnar.293460/#post-3788060
3 svar · 2,4k läst
A
allemannen: Jag valde att flytta reglarna lite så det blev 1cm på alla sidor och se satte jag långa skruv i vinkeljärn men lät dem va 0.5cm ifrån max inskruvade så att fönstret kan röra sig lite
4 svar · 5,6k läst
·
Bosse08
Bosse08: Ok det låter rimligt. Men frågan är om det går att göra något åt det.
3 svar · 1,6k läst
·
A
Ahole1: Hej igen och tack för alla svar Jag vet att det låter dumt men som sagt är det första gången! Jag följde instruktionerna för dörren och borrade 14mm hålet så att 14mm diameter kom precis under ytan. Jag undersökte andra monteringsinstruktioner och såg att 14mm hålet går hela väg igenom karmen Är detta korrekt och det är det som orsakar problemet?
6 svar · 2,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.