Hej! Jag byter lås på ytterdörren till modernt smart lås (doorman) och då förstärks en gammal defekt på dörren - hålet för lås huset är snett. Som syns på bilderna hamnar huset snett - jag har filat på vänster sida i hålet men är osäker på bästa sättet att räta ut huset? Kan man trycka dit något på höger sida för att "trycka" inre delen åt vänster? Eller är det bara att fila ner på vänster sida? Tänker att det finns en risk att låshuset hamnar för långt åt vänster i förhållande till ramens del...
Tacksam för tips!
Christoffer
Tacksam för tips!
Christoffer
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har svårt att se hur pass snett det är?
Är det bara lite snett så är det inget bekymmer.
Är det lodrät som det är snett eller vågrät att urtaget är snett in i dörrbladet.
Om det är lodrät så utgår man från uttaget för stolpen och därefter urtaget i dörrbladet.
Om det är vågrätt så är det vinkeln på urtaget in i dörrbladet som måste åtgärdas.
Om urtaget är felaktigt vågrätt så märks det funktionsmässigt främst genom att trycket inte går bra när skruvarna är dragna då trycket inte går rakt igenom dörrbladet.
Är det bara lite snett så är det inget bekymmer.
Är det lodrät som det är snett eller vågrät att urtaget är snett in i dörrbladet.
Om det är lodrät så utgår man från uttaget för stolpen och därefter urtaget i dörrbladet.
Om det är vågrätt så är det vinkeln på urtaget in i dörrbladet som måste åtgärdas.
Om urtaget är felaktigt vågrätt så märks det funktionsmässigt främst genom att trycket inte går bra när skruvarna är dragna då trycket inte går rakt igenom dörrbladet.
Klicka här för att svara