Jag har monterat en pardörr (altandörr) i liv med fasad på gäststuga. Tröskeln är i massiv ek och jag har idag hämtat en plåt som ska sitta i skåran och sedan går den rakt ner längs med sockeln.

Det har regnat en del nu i två dagar och jag ser att det lägger sig lite vatten längst ut på tröskeln. Vi har behandlat den med en strykning grundolja. Bör jag skydda den ytterligare eller är skyddet ok så?

Om jag behöver mer skydd, vad är bäst: ett bleck som ligger på tröskeln och går in en bit in under dörrbladen eller låta bocka till bleck som jag monterar längst ner på dörrbladen (bladen öppnas utåt) som täcker springan under dörrbladen?

Mikael_L
Denna tråd ska jag bevaka, ty jag har lite av samma problem.

Jag hoppas det räcker att stryka på tröskeln med någon olja eller så, max en ggn per år.

Får du plats med ett bläck på tröskeln låter det som en bättre idé. Sedan tror jag att det blir snyggare också?

Ek är dock extremt tåligt så förmodligen skulle det nog bara räcka med att olja vid behov. I vintras rev jag faktiskt bort ett par ektrösklar som var delvis ingjutna i den oisolerade plattan (gammal källare). Trots att de hade suttit där i snart 60 år var undersidan frisk. Visst, den var svart och ful där den hade legat mot den fuktiga plattan, men träet var fortfarande inte mjukt.

Ett annat alternativ är att hårdvaxolja den. Då får du en yta som skyddar bättre mot väta än vad "vanlig" olja gör. Med "bättre" menar jag att intervallen mellan underhållen blir mycket längre.

Redigerat:
Ytterligare ett bleck på tröskeln tror jag förvärrar, det blir alltid fukt bakom en plåt.
Avståndet mellan dörrblad och tröskel skall vara såpass stor så att vattendropparna på dörrbladet släpper från dörrbladet och droppar ner på tröskeln och tröskelblecket.
Har man för lite avstånd hänger droppen kvar och vattnet rinner inte undan.
Olja en gång om året räcker gott!

verktygsgurun skrev:
Ytterligare ett bleck på tröskeln tror jag förvärrar, det blir alltid fukt bakom en plåt.

Olja en gång om året räcker gott!
Jag håller med verktygsgurun, en plåt på tröskeln blir inte bra. Om något så ska det då vara en plåt eller list som funkar som droppnos under dörren. Men med ektröskel om den inte är för tunn funkar det ändå

• Gilla
tomas-m
  • Laddar…
Ok, tack för era svar. Det känns betryggande. Hårdvaxolja har jag ståendes så det kan ju vara en idé. Jag låter det helt enkelt bero och håller ett öga på det.

Hänger på denna tråd lite .. jag är i samma läge och har slipat ektröskeln på gamla ytterdörrs karmen och ska måla om den. När det kommer till själva tröskeln så undrar jag om det är bäst med Hårdvaxolja eller om man ska köra vanlig Teak/Kinesisk olja ? står ju att Osmo´s hårdvax olja är för inomhusbruk ... tänker om det har med hur träet andas eller nått sånt ?

En annan tröskel vi har i söderläge är helt ljus och torr, har väl inte oljat den på ett bra tag.

Nån som har lite input ?

Inomhusbruk = utan mögelhämmande tillsatser

Byurn Byurn skrev:
Inomhusbruk = utan mögelhämmande tillsatser
Ok, alltså är det inte super att köra med Hårdvaxolja eller ? å andra sidan så är tröskeln helt snustorr utan skydd alls mot mögel eller nått, så det är ju ännu sämre än hårdvaxolja tänker jag.

Det beror på hur utsatt tröskeln är

Byurn Byurn skrev:
Det beror på hur utsatt tröskeln är
Den ena är i Norrläge och den andra i söderläge, den i söderläge är snustorr och har blivit ljusgrå på utsidan av tröskeln. Den andra i Norrläge så inte så utsatt av Sol osv. Jag har slipat båda och tänkte åka och köpa nått av dom ..

Känns ju som om hårdvaxoljan är tåligare än vanlig teakolja .. och läste även här nu precis att det var någon som körde hårdvaxolja.

https://www.byggahus.se/forum/threads/troeskel-till-ytterdoerr-balkongdoerr-i-ek.231943/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.