Vi behöver en ny dörr till varmförrådet och jag har kollat på bl a k-rauta där dom säljer en dörr som tål 10 graders skillnad på temperatur ute och inne. Hur går det ihop med det svenska klimatet!? Eftersom man vill ha minst 5 grader varmt i förrådet får man åka och köpa en ny dörr om temp går ner under -5 ute?
Eller vad missar jag här, nån som vet?

R
Vanlig ytterdörr går att använda

tommib
Tio grader skillnad är en kallförrådsdörr. Precis som rävlyan säger går det att använda en vanlig ytterdörr. Det finns också förrådsdörrar som klarar 18 grader skillnad vilket torde täcka de flesta användningsfall i Stockholm. Här är ett exempel från Bauhaus.

Sent svar men... Varför står det 18 på varmförrådsdörrar? Om man exempelvis vill ha 10 grader året om innebär det att det inte får vara mer än -8 ute innan man behöver köpa ny dörr. Och nog har även Stockholm kallare än -8 någon dag per år. Då blir det alltså rusning till byggvaruhusen för att byta dörr??

En varmförrådsdörr med klassningen 18C innnebär väl att den är lämplig för utrymmen som har upp till 18C temp. Däremot en kallförrådsdörr på 10C betyder 10C tempskillnad mellan ute och inne. Så rusningen till byggbutiken borde utebli.

Ok. Verkar stå fel på en del ställen då. Men din beskrivning låter mycket vettigare. Kändes så liten skillnad mellan kall och varmförrådsdörr om det bara är 8 grader som skiljer.

Så här står på de flesta ställen jag hittar "Förrådsdörren är en 18 graders dörr vilket innebär att den lämpar sig för utrymme där differensen mellan ytter- och innertemperaturen är max 18 grader"

Dörren håller isoleringsförmågan garanterat ner till 18* skillnad. Sedan släpper den igenom mer kyla men inget annat händer.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Dörren håller isoleringsförmågan garanterat ner till 18* skillnad. Sedan släpper den igenom mer kyla men inget annat händer.
Fantastiskt ovetenskaplig definition. Den isolerar garanterat exakt lika mycket oavsett temperaturdiff. Inte många material som uppvisar olinjära samband här.

Dörren funkar väl även vid större temperaturskillnader? Vad jag har förstått så är det bara isoleringen som är sämre i 10- och 18-gradersdörrar jämfört med 'vanliga'.

useless useless skrev:
Dörren funkar väl även vid större temperaturskillnader? Vad jag har förstått så är det bara isoleringen som är sämre i 10- och 18-gradersdörrar jämfört med 'vanliga'.
Precis så är det ju, men jag tror också att risken att en sådan dörr slår sig är större (om man har fullt uppvärmt på insidan).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.