D
Hej,

när man köper innerdörrar, tex de på Bauhaus är det då en springa under dörren för självdrag eller måste dörren modifieras?

mvh

Inga springor vad jag har sett.

D
Känns ju sådär att börja såga i nya dörrar. Hur får man till självdraget?

Mina Bauhausdörrar har springa.

Jag har köpt dörrar på både Bauhaus och Byggmax och på dessa har det varit ca 2cm luft från underkant dörrblad till underkant karm.

BirgitS
Det beror väl inte så mycket på var man köper dörrarna utan på vem som har tillverkat dem.

standarmått är 2040 mm höjd på dörrbladet till vanliga 21 karmar oavsett tillverkare , står karmen på golvet och man har en 8mm tröskelplatta så blir där 8mm springa mellan dörr och tröskelplattan

D
Åh fan ställer man tröskelplattan på parketten eller lägger man parketten mot tröskelplattan?

D
Är 8mm lagom för självdrag, i mina öron låter det mycket.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Åh fan ställer man tröskelplattan på parketten eller lägger man parketten mot tröskelplattan?
Normalt lägger man tröskelplattan på parketten. Nä, 8 mm glipa är inte mycket men tycker du det så kapar du bara karmen nedtill någon mm innan du monterar in den i vägghålet.
Många tillverkare erbjuder också en tjockare tröskel med en anslagsfals. Då blir glipan nära den som är runt resten av dörrbladet.

D Derbyboy skrev:
Är 8mm lagom för självdrag, i mina öron låter det mycket.
8mm springan är till för att ventilationen i huset skall funka när dörren är stängd.

D
Det är perfekt!

funderar bara på hur hög förhåller ska vara.

jag har nu 22mm spån men ska lägga in golvgips och sedan parkett (13-14mm). Golvgipset och parkett ska bara ligga i ena rummet.

Jag antar att det enklaste är att såga upp dörrposten när gips och parkett ligger på plats.

varför golvgips på spånet om du skall lägga parkett ?

D
Ska lägga golvvärme framför ett fönsterparti. I resten av rummet behöver jag därför höja golvet så det kommer i nivå med golvvärmeskivorna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.