Jag håller på att försöka installera nya innerdörrar och karmar hemma. Jag har kilat fast dom i lod och glipan ser jämn ut runt dörrbladet. Men som det ser ut på bilden så sticker dörrbladet ut ca 2-3mm från karmen på hela långsidan. Den har även en viss ”spänst” när man stänger den. Inte mycket men lite, antar dock att detta har med tätningslisterna att göra? Men det jag är mest nyfiken på hur jag åtgärdar är detta lilla utstick på 2-3mm, eller är det normalt?

En vit innerdörr som är kilad i lod med karmen, dörrbladet sticker ut 2-3mm från karmen på långsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kolla om där finns justerings möjlighet i slutblecket
 
T tergo skrev:
kolla om där finns justerings möjlighet i slutblecket
det hade jag gjort glömde jag säga, jag har tajtat till det lite där, och bilden ovan är det bästa jag kunde få till utan att det blir för svårt att stänga dörren.
 
Tänker på spänsten du upplever vid stängning.
Med snap-in gångjärn finns en risk att man skjuter in karm-delens "tunga" för långt in i dörr-delen. Då hamnar dörrbladet för långt in i karmen och kommer ligga an mot tätningslisten för mycket. Så, kolla att dörrbladet livar med karmen när dörren är stängd.
 
L Lasselano skrev:
Tänker på spänsten du upplever vid stängning.
Med snap-in gångjärn finns en risk att man skjuter in karm-delens "tunga" för långt in i dörr-delen. Då hamnar dörrbladet för långt in i karmen och kommer ligga an mot tätningslisten för mycket. Så, kolla att dörrbladet livar med karmen när dörren är stängd.
Är detta någonting man justerar på gångjärnen? Eller vad är lösningen på det?
 
F folofolo skrev:
Är detta någonting man justerar på gångjärnen? Eller vad är lösningen på det?
Det sker när du hänger i dörren i karmen. Ofta finns ingen stopp som visar att dörren sitter på rätt djup utan man får ha lite känsla.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.