Jag håller på att försöka installera nya innerdörrar och karmar hemma. Jag har kilat fast dom i lod och glipan ser jämn ut runt dörrbladet. Men som det ser ut på bilden så sticker dörrbladet ut ca 2-3mm från karmen på hela långsidan. Den har även en viss ”spänst” när man stänger den. Inte mycket men lite, antar dock att detta har med tätningslisterna att göra? Men det jag är mest nyfiken på hur jag åtgärdar är detta lilla utstick på 2-3mm, eller är det normalt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "tätningslisterna"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Tänker på spänsten du upplever vid stängning.
Med snap-in gångjärn finns en risk att man skjuter in karm-delens "tunga" för långt in i dörr-delen. Då hamnar dörrbladet för långt in i karmen och kommer ligga an mot tätningslisten för mycket. Så, kolla att dörrbladet livar med karmen när dörren är stängd.
Med snap-in gångjärn finns en risk att man skjuter in karm-delens "tunga" för långt in i dörr-delen. Då hamnar dörrbladet för långt in i karmen och kommer ligga an mot tätningslisten för mycket. Så, kolla att dörrbladet livar med karmen när dörren är stängd.
Produkter som diskuteras: "tätningslisten"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Är detta någonting man justerar på gångjärnen? Eller vad är lösningen på det?L Lasselano skrev:Tänker på spänsten du upplever vid stängning.
Med snap-in gångjärn finns en risk att man skjuter in karm-delens "tunga" för långt in i dörr-delen. Då hamnar dörrbladet för långt in i karmen och kommer ligga an mot tätningslisten för mycket. Så, kolla att dörrbladet livar med karmen när dörren är stängd.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden