Hade tänkt att byta ut tätningslister som har suttit sen -76 i hopp om att minska värmeförlusterna.

Jag hade följande i min ytterdörr som sitter i ett spår i själva dörrbladet.

Gammal brun tätningslist i dörrspår med sliten profil, närbild mot orange dörrblad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tyckte inte delen som faktiskt stack ut var särskilt tjock, så jag drog ur listen och satte en P-list (5.5mm) på karmen istället, precis som man gör med fönster. Resultatet blev dock väldigt dåligt och väldigt kallt. Det drar nu väldigt mycket och det var bättre innan jag började pilla. Jag satte tillbaka den gamla listan på insidan, så jag överlever nog natten iallafall. :p

Så till min fråga: Kan jag fortsätta med samma approach där jag sätter listen på karmen, men att jag testar med en tjockare list istället? Eller måste jag köpa en list anpassad för att sitta i spår? Och vart finns sånna lister isåfall?

Tack.
 
Om man tittar på Stokvis alternativ så tätar P-listen 2-5mm och O-profilen för sågspår 1-8mm.
 
K Kurtivan skrev:
Jag sökte också tätningslist med hulling för spår och efter att antal år fick jag ett jättebra tips, det är alltså denna tråd: [länk]
Söker också list för spår enligt bild. Jag förstår inte riktigt svaret... Är det BTB snickeri som är tipset..?
 
  • Hand håller en svart list mot träyta, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Knuttebaloa skrev:
Söker också list för spår enligt bild. Jag förstår inte riktigt svaret... Är det BTB snickeri som är tipset..?
Så här ser listen ftån BTB ut i profil:
Profilbild av en grå, mjuk gummilist från BTB med pilformad undersida för tätning av ytterdörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har bytt till den på två ytterdörrar och är mycket nöjd, väldigt mjuk list som tätar bra.
 
  • Gilla
Knuttebaloa
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Så här ser listen ftån BTB ut i profil:
[bild]
Jag har bytt till den på två ytterdörrar och är mycket nöjd, väldigt mjuk list som tätar bra.
Är spåret i dina dörrar i linje med ytan som listen ska ligga emot eller i 45-gradig vinkel? De där listerna ser ju ut att passa bäst i sistnämnda fallet, i hörn..?
 
K Knuttebaloa skrev:
Är spåret i dina dörrar i linje med ytan som listen ska ligga emot eller i 45-gradig vinkel? De där listerna ser ju ut att passa bäst i sistnämnda fallet, i hörn..?
Om du tänker karmen som ett L där dörrbladet går mot den korta delen, där sitter också spåret för tätningslisten, så inte 45 grader
 
K Kurtivan skrev:
Om du tänker karmen som ett L där dörrbladet går mot den korta delen, där sitter också spåret för tätningslisten, så inte 45 grader
Ok, tack! Mitt spår sitter på andra sidan... Listen som satt ser ut så här i profil där del 1 ska in i spåret.
 
  • Röd profilritning av en list med del 1 som passar in i ett spår, numrerad 1 och 2 i turkost.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag får tro något så kommer det fungera för dig ändå, för lite så blir det på gångjärnssidan för mig, listen trycks ihop från sidan.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.