Hej allesammans,

Idag upptäckte vi att låset, Assa 2000, till vår ytterdörr kärvade. Vi kunde låsa dörren från utsidan men vi kunde bara öppna dörren från insidan.

Som tur är så har vi två ingångar och den andra ingången, som knappt används, och som har samma lås, Assa 2000, kan vi både låsa och låsa upp utan några problem. Hade vi inte haft en annan ingång så hade vi behövt ringa låssmed och med tanke på dagens ekonomiska situation så hade det slagit hårt i kassakistan.

Det som är intressant är att vi kan låsa från utsidan men vi kan som sagt inte låsa upp. På insidan av vår ytterdörr sitter det en exakt samma låscylinder och den fungerar klanderfritt. Att den fungerar klanderfritt är antagligen pga ingen låser/låser upp dörren med nyckel från insidan.

Jag bifogar en video på det hela (runt 4 minuter lång) där jag visar problemet. Vi har använt låsspray men det hjälpte inte alls. Förut blev nyckeln smutsig (svart) efter vi använt låsspray och testat låsa-låsa upp men numera blir inte nyckeln lika svart vilket jag tolkar som att det inte finns lika mycket smuts nu som förut i låscylindern.

Så vad föreslår ni för lösning? Att byta ut låscylindern? Huset är 34 år gammalt och jag antar att låset till ytterdörren är lika gammalt.

Trevlig fredag på er!

Länk till video: https://app.filemail.com/d/mmbowoqqmyhcyce

Det ser ut som om låscylinderns strular och har den välkända "ASSA gången"
Har du testat att smörja den med ASSA låsspray (nej inte annat smörjmedel)?
Har du inte assa låsspray så kan eventuellt lacknafta fungera i nödfall men problemet är att lacknafta inte är som förr och innehållet kan variera beroende på tillverkningsserie.

Om det inte blir bättre så byt låscylindern på utsidan eller be en låssmed göra en omläggning av den.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Det ser ut som om låscylinderns strular och har den välkända "ASSA gången"
Har du testat att smörja den med ASSA låsspray (nej inte annat smörjmedel)?
Har du inte assa låsspray så kan eventuellt lacknafta fungera i nödfall men problemet är att lacknafta inte är som förr och innehållet kan variera beroende på tillverkningsserie.

Om det inte blir bättre så byt låscylindern på utsidan eller be en låssmed göra en omläggning av den.
Nej jag har inte smörjt med ASSA låsspray utan endast med andra spray. Hur hade lacknafta hjälpt? (Obs jag är genuint intresserad).

Men å andra sidan kanske detta är ett tecken på att det är dags att byta ut låscylindern till en ny som förhoppningsvis håller lika länge.

L Labanid7 skrev:
Nej jag har inte smörjt med ASSA låsspray utan endast med andra spray. Hur hade lacknafta hjälpt? (Obs jag är genuint intresserad).

Men å andra sidan kanske detta är ett tecken på att det är dags att byta ut låscylindern till en ny som förhoppningsvis håller lika länge.
Ett förkortat svar.
Lacknaftans egenskaper är det du kan ha hemma som är närmst en låsspray med rengörande förmåga och lämnar efter sig en glidyta.
Andra smörjmedel du har hemma hör i regel inte hemma i låscylindrar oavsett vad tillverkaren påstår i texten på burken och orsakar ofta mer skada än det gör nytta.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Nu hjälper det nog inte ts, men kanske någon annan som börjar få problem.
En låssmed visade mig att använda lite låsspray, dra nyckel fram/tillbaka i cylinder och sedan torka av nyckeln. Gör de momenten ett antal gånger tills nyckeln ser "hyfsat" ren ut.

• Gilla
123abc
  • Laddar…
Innefrån låser man ju med vredet, så det går ju att byta plats på in o utsida.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.