Superproffsigt. Ska det till en skurkloss?

• Gilla
JohnnyKeba
  • Laddar…
Kul att du delar med dig!
Hur upplever du känslan i skjutdörren? "Vimsig" eller rejäl/proffsig?
Habo K-40 är som jag förstår ändå en lite billigare variant.

• Gilla
JohnnyKeba
  • Laddar…
Älskar konceptet med skjutdörrar. Dags att bygga en till denna veckan!

• Gilla
JohnnyKeba
  • Laddar…
Realvamos Realvamos skrev:
Superproffsigt. Ska det till en skurkloss?
Ja det hade ju varit fint. Får se om jag pallar med att dra igång igen, kändes skönt att bli klar och stänga projektet.

• Gilla
Realvamos
  • Laddar…
M Marcus_Carlsson skrev:
Kul att du delar med dig!
Hur upplever du känslan i skjutdörren? "Vimsig" eller rejäl/proffsig?
Habo K-40 är som jag förstår ändå en lite billigare variant.
Jag tycker att det var rätt svårt att justera upphängningen så att dörrarna hänger centrerat under skenan. Till slut bytte jag ut de medföljande muttrarna mot låsmuttrar och då gick det bättre, men var fortfarande inte helt lätt.

Men när upphängningen väl satt som den skulle tycker jag att dörrarna rullar fint och tyst och mjukt.

• Gilla
Byggaren Bengt och 1 till
  • Laddar…
S Stugrenoverare skrev:
Intressant att följa ditt projekt.
Hur blir det med ljudisoleringen med skjutdörrar?
Vi har skjutdörr till badrummet. Det är en helt vanlig dörr i grunden och vi tycker att den ljudisolerar precis lika bra. Så det beror mest på vad du väljer för dörr, inte hur den är upphängd.

Bland annat märks ljudisoleringen tydligt när fläkten går på högvarv efter att någon har duschat. Med dörren på glänt låter det, om man stänger dörren helt blir det väldigt mycket tystare.

• Gilla
Stugrenoverare och 1 till
  • Laddar…
Fint projekt! Går det att montera soft close? Vet att dessa "mjukstängare" finns till utanpåligande skjutdörrsbeslag.

Sååå snyggt!

Jag har bara inbyggda skjutdörrar i mit hus (utom till toarna) och visst är de inte vidare ljuddämpande. Men de avskärmar rummen och oftast står de öppna.

• Gilla
JohnnyKeba
  • Laddar…
Viktor Vik Viktor Vik skrev:
Fint projekt! Går det att montera soft close? Vet att dessa "mjukstängare" finns till utanpåligande skjutdörrsbeslag.
Jag vill minnas att jag såg någon Habo-skena med softclose, men där var det specificerat att man skulle ha bredare dörrblad än vad jag använt mig av, så jag skippade det utan att läsa på något mer om den. Jag tycker det funkar rätt bra utan soft close också. Det blir på nåt vis automatiskt att man inte smäller igen dörrbladen mot varandra, man tar det lite lugnt :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.