6 575 läst ·
23 svar
7k läst
23 svar
Mitt bygge av skjutdörrar
Kul att du delar med dig!
Hur upplever du känslan i skjutdörren? "Vimsig" eller rejäl/proffsig?
Habo K-40 är som jag förstår ändå en lite billigare variant.
Hur upplever du känslan i skjutdörren? "Vimsig" eller rejäl/proffsig?
Habo K-40 är som jag förstår ändå en lite billigare variant.
Jag tycker att det var rätt svårt att justera upphängningen så att dörrarna hänger centrerat under skenan. Till slut bytte jag ut de medföljande muttrarna mot låsmuttrar och då gick det bättre, men var fortfarande inte helt lätt.M Marcus_Carlsson skrev:
Men när upphängningen väl satt som den skulle tycker jag att dörrarna rullar fint och tyst och mjukt.
Vi har skjutdörr till badrummet. Det är en helt vanlig dörr i grunden och vi tycker att den ljudisolerar precis lika bra. Så det beror mest på vad du väljer för dörr, inte hur den är upphängd.S Stugrenoverare skrev:
Bland annat märks ljudisoleringen tydligt när fläkten går på högvarv efter att någon har duschat. Med dörren på glänt låter det, om man stänger dörren helt blir det väldigt mycket tystare.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Fint projekt! Går det att montera soft close? Vet att dessa "mjukstängare" finns till utanpåligande skjutdörrsbeslag.
Jag vill minnas att jag såg någon Habo-skena med softclose, men där var det specificerat att man skulle ha bredare dörrblad än vad jag använt mig av, så jag skippade det utan att läsa på något mer om den. Jag tycker det funkar rätt bra utan soft close också. Det blir på nåt vis automatiskt att man inte smäller igen dörrbladen mot varandra, man tar det lite lugntViktor Vik skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur bör golv kapas upp vid bygge av innervägg?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur tänka om man bygger en installationsvägg/ utrymme?
Badrum -
Backspolning av Göinge filter bygger tryck i hydrofor
Vatten & Avlopp -
Ljudisolera skjutdörrar, eller bygga nya?
Fönster & Dörrar -
Skjutdörrar till garderob som bygger minimalt på djupet?
Inredning