P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
Ska beställa nya fönster och några blir bara 8x13 så jag är lite orolig att det kommer bli väl små glasytor så frågan är om det är någon som har det måttet och kan lägga upp en bild? Höjden behöver inte vara exakt den samma.
Det är kopplade traditionsfönster med 2 liggande spröjs som vi ska till vårt 20-talshus.
Det är kopplade traditionsfönster med 2 liggande spröjs som vi ska till vårt 20-talshus.
Redigerat:
Om höjden är 130 o bredden 80 så kan det bli bra. Äldre fönster av denna typ har ofta betydligt mera höjd en bredd (kommer inte ihåg exakta proportioner). Ger ett resligt och smäckert intryck utifrån och maxialt med utsikt inifrån.
Sedan är det också viktigt på gamla hus att alla fönster på samma fasad har samma storlek och att de är symmetriskt placerade.
Sedan är det också viktigt på gamla hus att alla fönster på samma fasad har samma storlek och att de är symmetriskt placerade.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
Problemet med vårt hus är att på 60-talet byggdes det till och alla gamla förnster åkte ut. De som sitter nu är 4st 10x13 i matrummet. och i hallen 2st 8x13 sami vardagsrummet 14x13. De som är 10x13 tänkte vi ha 2-luft fönster och det som är 14x13 3-luft. Ev tar jag upp hålet så att ett 15x13 får plats och då borde ju glasrutorna bli lika stora som de som är 10x13. Det är ju värre med de två 8x13 fönsterna som sitter bredvid varandra i hallen. Ett 15x13 blir för smalt men kanske ett 16x13 skulle funka och jag tror inte man ser att det skiljer 3cm per fönsterbåge.
Kan det inte ha varit så att det var fem fönster 8*13 i bredd där det nu är tre stycken 10*13?
Testa att kolla på Stadsbyggnadskontoret om de har gamla fasadritningar sparade eller kolla med dem om de vet fler hus i kommunen som byggts samtidigt, av samme entreprenör? Om du inte har ritningar - Ta lite foton på huset och åk dit och gå igenom med dem, det är ju ändå bygglovspliktigt att ändra fasaden.
Min erfarenhet av Stadsbyggnadskontor är positiv om man säger att man vill återskapa eller renovera varsamt. De kan troligen rådgöra om estetiken kring det hela
Lycka till!
Testa att kolla på Stadsbyggnadskontoret om de har gamla fasadritningar sparade eller kolla med dem om de vet fler hus i kommunen som byggts samtidigt, av samme entreprenör? Om du inte har ritningar - Ta lite foton på huset och åk dit och gå igenom med dem, det är ju ändå bygglovspliktigt att ändra fasaden.
Min erfarenhet av Stadsbyggnadskontor är positiv om man säger att man vill återskapa eller renovera varsamt. De kan troligen rådgöra om estetiken kring det hela
Lycka till!
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
Nej huset är tillbyggt 1965 så det har sett ut så från början. Originalfönstren på huset hade 6 eller 8 rutor i varje båge men det blir alldeles för plottrigt och 2 liggande spröjs passar bra in med andra hus från samma tid i området.
Jag ska ta ett par bilder och lägga upp så ni ser hur jag menar.
Jag ska ta ett par bilder och lägga upp så ni ser hur jag menar.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
Så här ser huset ut. Fönstret i takkupan bytte jag för 3 år sedan och det är 14x10.
Hej!
Modulbredd 8 är inte ett vanligt gammaldags mått. Jag tror inte det kommer se bra ut. Och OM du ändå beställer det så, se då för guds skull till att inte bågarnas trädimensioner är groteskt kraftiga, vilket det oftast är idag. Det kommer annars kännas som mer trä än glas. Max 45mm bågbredd, vilket är gammal standard, om du frågar mig.
Om du vill att de skall likna fönstren i kupan borde bredden hamna mellan 9 och 10. Då har du lite att jämföra med. De i kupan är ju knappast stora fönster...
Vanligt var dock att fönstren på övervåningen hade mindre glasrutor, men ungefär samma proportioner. Det ger huset illusionen av att vara högre än det är.
/Arne
Modulbredd 8 är inte ett vanligt gammaldags mått. Jag tror inte det kommer se bra ut. Och OM du ändå beställer det så, se då för guds skull till att inte bågarnas trädimensioner är groteskt kraftiga, vilket det oftast är idag. Det kommer annars kännas som mer trä än glas. Max 45mm bågbredd, vilket är gammal standard, om du frågar mig.
Om du vill att de skall likna fönstren i kupan borde bredden hamna mellan 9 och 10. Då har du lite att jämföra med. De i kupan är ju knappast stora fönster...
Vanligt var dock att fönstren på övervåningen hade mindre glasrutor, men ungefär samma proportioner. Det ger huset illusionen av att vara högre än det är.
/Arne
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
Tror också att det kommer bli för mycket trä så det lutar åt ett 16x13 3-luft så blir det inte så märkbar skillnad mot de andra fönstren. Tycker inte det borde bli allt för stor påfrestning när regeln mellan fönstren försvinner.
"Karmarna tillverkas i Norrländsk fura, 115 x 42mm."
"Karmarna tillverkas i Norrländsk fura, 115 x 42mm."
En snabb bedömning så har inte regeln suttit där från början heller, om det nu är ett gammalt hus. Så det är nog ingen fara.
Fönstrens poster får dock aldrig vara bärande. Finns många orsaker till det...
Nirrländsk fura i all ära, men se upp för svartkvist. De är kända för det. Svartkvist d.v.s. icke färsk kvist kommer släppa förr eller senare vilket inte är bra. Furu med stor del kärna (från mellansverige typ) är det absolut bästa i min mening.
//Arne
Fönstrens poster får dock aldrig vara bärande. Finns många orsaker till det...
Nirrländsk fura i all ära, men se upp för svartkvist. De är kända för det. Svartkvist d.v.s. icke färsk kvist kommer släppa förr eller senare vilket inte är bra. Furu med stor del kärna (från mellansverige typ) är det absolut bästa i min mening.
//Arne
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg