Jag ska bygga en gäststuga på ca 5x3m. Är i valet och kvalet om jag ska sätta dörren i gaveln eller på långsidan nära hörnet mot samma gavel. Det handlar väl i mångt och mycket om tycke och smak men finns det några erfarenheter eller tips på saker som jag kan ha glömt att tänka på?

Idéerna som jag väger mellan är:

1. Ett fönster centrerat i varje gavel, dörr och ytterligare ett fönster på ena långsidan.

2. Dörr till vänster och fönster till höger i ena gaveln. Fönster centrerat i andra gaveln samt ytterligare ett fönster i ena långsidan.

Tanken med alternativ 2 var ursprungligen att hålla möjligheten öppen att bygga en liten toalett i hörnet vid entrén (så fönstret hamnar inne i toaletten, men tanken är att ha en dörr med fönster för ljusinsläpp). Med ett centrerat fönster blir det väldigt trångt. Men jag vet heller inte om det är värt att prioritera detta om jag inte ens vet om det kommer bli av. Däremot har det lett till att jag har fastnat lite för att ändå ha dörren i gaveln, fast jag kan inte riktigt motivera varför...

Om du först sätter planlösning och möblering så faller nog dörrplaceringen in automatiskt.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Om du först sätter planlösning och möblering så faller nog dörrplaceringen in automatiskt.
Tack. Jo vi har lekt med det också. Ytan direkt innanför dörren blir ju så att säga död, omöblerbar. Och det blir samma yta, samma hörn, man kommer in i den från olika håll bara.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.