Är på gång med byte av lås på ytterdörren och det visar sig att installatören tog i för kung och fosterland när dekorringen skulle fästas på det befintliga låset. Den lilla skruven som håller den på plats sitter stenhårt och spåret är slitet. De andra dekorringarna på yttersidan och på andra dörrar lossar lätt men inte den jag behöver få loss, typiskt. har någon något tipps eller knep som jag kan ta till tas det tacksamt emot. Jag bifogar en bild på låset och på vilken skruv jag menar.
Det brukar sitta med en spårskruv (ASSA) eller insexskruv (andra fabrikat) och om du inte får loss den (assa skruven spricker ibland) så är det bara att dra loss ringen då skruven endast spänner mot cylinderhylsan/låscylindern.
Slå in en skruvmejsel eller en kniv mellan ringen och vredskylten och tvinga av ringen om den inte går att få loss skruven.
Slå in en skruvmejsel eller en kniv mellan ringen och vredskylten och tvinga av ringen om den inte går att få loss skruven.
Produkter som diskuteras: "insexskruv"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
1 123abc skrev:Det brukar sitta med en spårskruv (ASSA) eller insexskruv (andra fabrikat) och om du inte får loss den (assa skruven spricker ibland) så är det bara att dra loss ringen då skruven endast spänner mot cylinderhylsan/låscylindern.
Slå in en skruvmejsel eller en kniv mellan ringen och vredskylten och tvinga av ringen om den inte går att få loss skruven.
Tack för hjälpen. lyckades bända loss den. ;-)1 123abc skrev:Det brukar sitta med en spårskruv (ASSA) eller insexskruv (andra fabrikat) och om du inte får loss den (assa skruven spricker ibland) så är det bara att dra loss ringen då skruven endast spänner mot cylinderhylsan/låscylindern.
Slå in en skruvmejsel eller en kniv mellan ringen och vredskylten och tvinga av ringen om den inte går att få loss skruven.
Klicka här för att svara