Såhär är det. Vi köpte en ny ytterdörr från en leverantör här i Skåne och valde ett Yale Doorman-kit till dörren.
Imorgon kommer min snickare och ska byta dörren. Han monterar ej Yale Doorman på det, för det kan jag göra själv. Han bad mig dock att montera låskistan och slutbeck nu innan så går det snabbare för mig att fixa det sen när dörren är bytt.
Låskistan var det inga problem att montera. Men slutbeck är det svårare med då det som sitter i karmen inte går att få bort. Efter någon timmes googling så verkar det vara av en sådan modell som man inte kan ta loss, med en metallplatta baktill, utan att såga/bita av skruvhuvuden. Stämmer det? Vad är logiken med att montera ett sådant slutbleck om man säljer en dörr med Yale Doorman-kit om det sen är en rätt stor process att ta bort det. Vad hade hänt om jag INTE hade bytt slutbleck innan montering av dörr...
Och sist av allt. Hur får jag bort slutbecket nu?
Tacksam för all hjälp med detta...
Imorgon kommer min snickare och ska byta dörren. Han monterar ej Yale Doorman på det, för det kan jag göra själv. Han bad mig dock att montera låskistan och slutbeck nu innan så går det snabbare för mig att fixa det sen när dörren är bytt.
Låskistan var det inga problem att montera. Men slutbeck är det svårare med då det som sitter i karmen inte går att få bort. Efter någon timmes googling så verkar det vara av en sådan modell som man inte kan ta loss, med en metallplatta baktill, utan att såga/bita av skruvhuvuden. Stämmer det? Vad är logiken med att montera ett sådant slutbleck om man säljer en dörr med Yale Doorman-kit om det sen är en rätt stor process att ta bort det. Vad hade hänt om jag INTE hade bytt slutbleck innan montering av dörr...
Och sist av allt. Hur får jag bort slutbecket nu?
Tacksam för all hjälp med detta...
Produkter som diskuteras: "slutbleck"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
Hur skruvar jag ut översta & understa skruven? Dom sitter stenhårt fast & jag hade tom sönder en bits när jag försökte skruva ut den...T tergo skrev:
Dom skruvarna som satt snett i låskolven fick jag ut utan problem. Gängan är rätt förstörd nu också...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruvarna är PZ2 och om dom sitter hårt så slå på skruvmejseln med en hammare samtidigt som du försöker skruva loss dom.
Om du använder fel bits (PH2) så är risken större att du runddrar skruvskallarna.
Då dom sitter med metriska skruv (gängade) och du har karmen lös så kan du borra skruvskallen med en 5mm borr och sedan ta bort blecket på baksidan av karmen och gänga ur skruvarna med en tång om du inte får loss skruvarna.
Om du använder fel bits (PH2) så är risken större att du runddrar skruvskallarna.
Logga in
Skapa konto
Då dom sitter med metriska skruv (gängade) och du har karmen lös så kan du borra skruvskallen med en 5mm borr och sedan ta bort blecket på baksidan av karmen och gänga ur skruvarna med en tång om du inte får loss skruvarna.
PZ2 var för litet för dom skruvarna när jag försökte innan. PZ3 var det enda som passade bra. Och det gick inte att snurra dom alls utan att förstöra huvudet på skruven.... jag slog på dom med hammare, men det hjälpte inte. Nu är gängan så förstörd så enda alternativet kvar är att borra upp dom....1 123abc skrev:Skruvarna är PZ2 och om dom sitter hårt så slå på skruvmejseln med en hammare samtidigt som du försöker skruva loss dom.
[bild]
Logga in
Skapa konto
Inne i låsblecket satt det inte PZ2, utan T20 skruvar... men dom fick jag ut utan problem
Logga in
Skapa konto
Då borrar du bort skruvskallarna så blecket lossnar sedan lossar du fästblecket på baksidan av karmen och gängar ur det som är kvar av skruvarna med en tång.
Slutblecket brukar sitta med PZ2 men snedskruvarna kan vara PZ3 men du hade T20 då det används metriska skruv så kan det vara vad som helst.
Slutblecket brukar sitta med PZ2 men snedskruvarna kan vara PZ3 men du hade T20 då det används metriska skruv så kan det vara vad som helst.
1 123abc skrev:
1 123abc skrev:
Tack för dina bra svar nu är gamla blecket borta & det nya på plats, nästan. Gick ju inte att återanvända skruvarna som YD tycker man ska göra. Men det hoppas jag snickarn kan fixa imorgon!
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras i tråden