Hej hej,
Har ett garderobslås som inte fungerar. Provade att köpa nytt men insåg att det inte skulle passa till dörren.
Frågan är nu ifall jag möjligtvis kan fixa låset själv, men är lite osäker på hur jag ens öppnar upp det för att kolla vad som strular.
Ska jag slipa ner metallbiten som sitter på baksidan? Och vet ni något ställe som säljer eventuella reservdelar till gamla lås?
Har ett garderobslås som inte fungerar. Provade att köpa nytt men insåg att det inte skulle passa till dörren.
Frågan är nu ifall jag möjligtvis kan fixa låset själv, men är lite osäker på hur jag ens öppnar upp det för att kolla vad som strular.
Ska jag slipa ner metallbiten som sitter på baksidan? Och vet ni något ställe som säljer eventuella reservdelar till gamla lås?
Det är nitat ihop och knappast lönt att öppna. Betvivlar att någon har reservdelar till det.
Kolla med en loppmarknad eller second hand, där kan man ibland hitta kompletta lås. Byggnadsvårdsbutik eller låssmed kan också ha. Tradera är annars mitt sista tips.
Lycka till!!
Kolla med en loppmarknad eller second hand, där kan man ibland hitta kompletta lås. Byggnadsvårdsbutik eller låssmed kan också ha. Tradera är annars mitt sista tips.
Lycka till!!
Det är troligtvis FAS/ASSA 420 som är det lås som finns för att ersätta det äldre låset.Immobil skrev:
Nu för tiden har dom en plastkolv men dom finns även att köpa med en kolv av metall från de som håller på med byggnadsvård eller har äldre kvar i lager.
Personligen föredrog jag att kolven var gjord av metall då den varianten höll längre.
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvårdarens bibliotek
Fem böcker om byggnadsvård
999 kr inkl moms
1 066 kr
Läs mer
Om du vill öppna låset så görs det från samma sida som du stoppar in nyckeln ifrån men den är nitat men det gå ändå.J Jooonathan skrev:Hej hej,
Det är ett väldigt simpelt låshus men frågan är varför det inte fungerar om något är trasigt eller om det beror på slitage.
Om nitarna skadats när du plockat isär låshuset så är det lättast att försluta locket/nitarna med en svetsloppa.
Här kommer ett lite sent svar.. men jag lyckades vända upp låset lite.. Ser den lilla delen skadad ut? Nyckeln funkar för att dra in låset men det går inte ut igen automatiskt..1 123abc skrev:Om du vill öppna låset så görs det från samma sida som du stoppar in nyckeln ifrån men den är nitat men det gå ändå.
Det är ett väldigt simpelt låshus men frågan är varför det inte fungerar om något är trasigt eller om det beror på slitage.
Om nitarna skadats när du plockat isär låshuset så är det lättast att försluta locket/nitarna med en svetsloppa.
Klicka här för att svara