Hej!

Det finns säkert liknande trådar i forumet. Jag har läst igenom några, men har fortfarande några moment som inte är oklara för mig. Vägg mellan kök och sovrum är 70 mm och är i lättbetong. Jag hade tänkt 45x45 regel och 2 gipskivor 12,5 mm (+ nån form av ljudisolering). Men den här blir ju exakt 70 mm, ska man ha nån marginal i det här fallet, så att det sticker inte ut? Sen hela väggen kommer spacklas om och målas om

/Vardan

Hej, En 70 vägg är det du beskriver. Spackling görs vid övergången mellan. Kolla att väggen runt är exakt 70 kanske

Du har inte funderat på att limma upp lättbetongblock istället? Trä och gips kommer garanterat spricka skarven.

Bästa svaret

V vardan1986 skrev:
Hej!

Det finns säkert liknande trådar i forumet. Jag har läst igenom några, men har fortfarande några moment som inte är oklara för mig. Vägg mellan kök och sovrum är 70 mm och är i lättbetong. Jag hade tänkt 45x45 regel och 2 gipskivor 12,5 mm (+ nån form av ljudisolering). Men den här blir ju exakt 70 mm, ska man ha nån marginal i det här fallet, så att det sticker inte ut? Sen hela väggen kommer spacklas om och målas om

/Vardan
Jag har gjort så i flera lägenheter jag renoverat med spackling och limmad spackelremsa (pappersremsa) och det har inte spruckit i skarvarna.
Var noggrann när du fäster upp 45mm regeln så blir det bra och om det skulle skilja lite i skarvarna så fixar du det med spackling.

Stefan N Stefan N skrev:
Du har inte funderat på att limma upp lättbetongblock istället? Trä och gips kommer garanterat spricka skarven.
Tack för svaret! Har funderat på det också, men det känns som det är mer jobb. Kanske har fel. Jag ser inte lättbetongblock som är exakt 70 mm. I så fall ska man köpa större block och kapa dem?

1 123abc skrev:
Jag har gjort så i flera lägenheter jag renoverat med spackling och limmad spackelremsa (pappersremsa) och det har inte spruckit i skarvarna.
Var noggrann när du fäster upp 45mm regeln så blir det bra och om det skulle skilja lite i skarvarna så fixar du det med spackling.
Tack för svaret! Ska fundera på det. Eller kanske det blir betongblock istället. Lättast är ju att ha dörren kvar :) och bara köpa en ny, men jag ser inte nån vits att ha den från köket till sovrum

Det är väl bra om man vill ha sig en nattmacka.

• Haha
  • Gilla
123abc och 1 till
  • Laddar…
Blir det bättre om man använder stålregel istället för trä?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.