Hej! Har ställt in mig på en viss typ av fönster till vårt tänkta uterum men de verkar inte finnas! Jag vill ha ett fast parti med bågpost eller lodrätt spröjs och sedan ett lägre öppningsbart parti ovanför, överkantshängt. Detta då söderläge gör att det kommer behöva vädras men jag inte vill ha in katter etc. Sådana fönster verkar inte finnas och jag funderar nu på om jag helt enkelt kan köpa mig två fönster och montera det ena rakt ovanför, karm i karm. Har någon erfarenhet av detta och kan varna mig om jag är helt fel ute eller tror ni att det kan fungera? Skiss av ett fönster med fast parti med spröjs nertill och ett överkantshängt öppningsbart parti ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På elitfönster när man tillverkar den typen av fönster gör man i princip så som du tänkt :)

Edit: budgetvarianten då alltså, annars blir det specialbeställa och hur dyrt somhelst..

(Aluminiumet på utsidan skiljer sig dock från vanliga standardfönster)

Elitfönster - det låter ju lovande. Jag har tittat på dem men inte hittat en sådan produkt på deras hemsida. Är det "Flexibel" - specialbetställda fönster du menar då?

Inte en aning faktiskt, vet bara att jag tillverkade ett antal såna på linen

• Gilla
susidus1
  • Laddar…
richardtenggren
Det som kan vara fult är att fasta fönster oftast har mindre glasad yta, så glasen linjerar inte.
Om jag minns rätt så har Elitfönster några fasta fönster som stämmer med de öppningsbara, men värt att betänka.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det som kan vara fult är att fasta fönster oftast har mindre glasad yta, så glasen linjerar inte.
Om jag minns rätt så har Elitfönster några fasta fönster som stämmer med de öppningsbara, men värt att betänka.
Ja tack för att du påminner om detta. Blir verkligen inte snyggt! Får ta kostnaden med öppningsbara även för nedre fönster. Ändrar då frågan till: Kan jag montera ett överkantshängt fönster karm i karm rakt ovanför ett sidohängt tvåluftsfönster? Erfarenheter, betänkligheter?

richardtenggren
Ser att jag skrev fel sist, de fasta har ju mer glad så att säga, från början skrev jag nog mindre karm/båge, men ändrade meningen.

Jag har tyvärr inga erfarenheter av annat än vanligt montage.

Du kan ju kolla på de fasta fönsterna som är anpassade för att matcha öppningsbara.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.