Jag drog av gamla panelen och fäste spårfräst plywood med dyckert. Helt klart värt de sett till att dom i övrigt är i ganska bra skick och insidan på garaget ser ut som skit ändå.
Jag tillverkade en vinkel som skruvades på insidan som skivorna kunde stå på när jag fäste dem och slapp hänga av portarna. Hade ventiler i förr som jag fyllde med fogskum, på insidan sitter en balkongmatta som hänger ner och tätar mot tröskeln, den går numera lite högre så man inte ser skummet. Nya ventiler sattes i väggen istället.
Jag tillverkade en vinkel som skruvades på insidan som skivorna kunde stå på när jag fäste dem och slapp hänga av portarna. Hade ventiler i förr som jag fyllde med fogskum, på insidan sitter en balkongmatta som hänger ner och tätar mot tröskeln, den går numera lite högre så man inte ser skummet. Nya ventiler sattes i väggen istället.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Googla "spårad plywood" så hittar du, finns på lågprisbygghandeln och Beijer m.fl. Grundmåla och sen dörr/fönsterfärg. Blir ju inte som nytt med kostar bara en bråkdel.
Jag kapar tråden lite och undrar lite som rubriken. Har en gammal sliten Car-In-port och vill byta till(-baka) till slagport.
Men i TS fall hade jag också bytt bara panel. Jag testade det på en vanlig sommarstugsdörr i somras och använde bastupanel. Lite bökigt att få bort den gamla panelen som var limmad utan att förstöra resten bara.
Men i TS fall hade jag också bytt bara panel. Jag testade det på en vanlig sommarstugsdörr i somras och använde bastupanel. Lite bökigt att få bort den gamla panelen som var limmad utan att förstöra resten bara.
Samma här, grundfärg (vet ej vilken) sen två lager täck, utvändigt bara. Trä mår inte bra av att stängas in. Min port har tvärgående reglar i sig, spikade bara i dessa. Funderade på om jag skulle ha lim men resonerar som så att de blir enklare göra om nästa gång ifall resultatet inte håller i sig. Får jag ut fem år av plywooden är jag ändå nöjd, då smackar jag bara upp en ny skiva och målar om igen, blir ändå mycket billigare än att byta port. Nästa gång lägger jag nog lite energi på en plåt nertill om de inte höll länge nog.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
