Hej, ska byta garageslagport och det finns billiga, kalla som är grundmålade vit för ca 8 000kr (Landskap) mot typ "finare" för 20 000 kr. Har någon erfarenhet av billiga garageslagportar? Alt byta den trasiga panelen, någon som gjort det?

Jag drog av gamla panelen och fäste spårfräst plywood med dyckert. Helt klart värt de sett till att dom i övrigt är i ganska bra skick och insidan på garaget ser ut som skit ändå.

Jag tillverkade en vinkel som skruvades på insidan som skivorna kunde stå på när jag fäste dem och slapp hänga av portarna. Hade ventiler i förr som jag fyllde med fogskum, på insidan sitter en balkongmatta som hänger ner och tätar mot tröskeln, den går numera lite högre så man inte ser skummet. Nya ventiler sattes i väggen istället.

Redigerat:
P
Visst kan man byta panelen,om porten i övrigt är bra,se bara till att bladet ligger plant när du fäster den nya panelen/spårad skiva,lätt att bladet blir vridet annars.

Tack förvrids om finns ”spårad skiva” att köpa i olika mått? Målade ni den?

Tokig svenska blev det men tack alla ni och finns skivan att köpa ?

Googla "spårad plywood" så hittar du, finns på lågprisbygghandeln och Beijer m.fl. Grundmåla och sen dörr/fönsterfärg. Blir ju inte som nytt med kostar bara en bråkdel.

Å ÅMMEVÄN skrev:
(y)
Vit garageport på grönmålat garage med snö runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser de ut ett år senare, som sagt så ser de ut som skit invändigt men det är ju inte portens fel.

• Gilla
Mikch och 2 till
  • Laddar…
Ser ju bra ut !! målade du plywooden före montage och om så en eller båda sidorna?

Jag kapar tråden lite och undrar lite som rubriken. Har en gammal sliten Car-In-port och vill byta till(-baka) till slagport.

Men i TS fall hade jag också bytt bara panel. Jag testade det på en vanlig sommarstugsdörr i somras och använde bastupanel. Lite bökigt att få bort den gamla panelen som var limmad utan att förstöra resten bara.

Målade du panelen före montage? Limmade du den nya panelen?

Jag grundmålade med Visir oljegrund innan. De på färgaffären rekommenderade att inte måla insidan/ baksidan för att inte låsa in fukten. Limmade med uteträlim och spikade och målade sen med två lager Drygolin.

Samma här, grundfärg (vet ej vilken) sen två lager täck, utvändigt bara. Trä mår inte bra av att stängas in. Min port har tvärgående reglar i sig, spikade bara i dessa. Funderade på om jag skulle ha lim men resonerar som så att de blir enklare göra om nästa gång ifall resultatet inte håller i sig. Får jag ut fem år av plywooden är jag ändå nöjd, då smackar jag bara upp en ny skiva och målar om igen, blir ändå mycket billigare än att byta port. Nästa gång lägger jag nog lite energi på en plåt nertill om de inte höll länge nog.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.