Tja

Jag äger en sekelskiftes lägenhet med jätte gamla fönster som släpper in kall luft där jag vill montera nya tätningslister men när jag skulle montera dit dom så märkte jag att det sitter rester från gamla tätningslister som förra ägaren har lämnat kvar.

Det är ganska mycket smårester av tätningslister.. hur kan man få bort det på ett snabbt och bra sätt?
 
Beroende på hur de sitter till så är det färgskrapa eller kniv som gäller. Är det för trångt för de verktygen är det ännu knivigare(!). Har du tur kan du lösa upp limmet med antingen lacknafta eller T-sprit. Kolla bara så att förntren inte tar skada av det. Många nya lacker löses upp av T-sprit och andra färger kan säkert lösas upp av lacknafta. Det behöver inte bli helt rent men listerna fäster ju bättre ju renare det är. Om du kan skrapa bort det värsta kan du sedan torka snabbt med T-sprit för att få det rent och fettfritt och sedan på med de nya listerna! Man brukar få klamra fast åtminstone ändrana, även om listerna är självhäftande, om man vill att listerna ska hänga kvar efter en vinter eller två.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.