Jag vet inte vad som är lämplig plats för denna fråga men jag försöker här.

Vi har en innerdörr som är låst och vi har ingen nyckel till dörren. Rummet har en till dörr och det har stått en frysbox framför den låsta dörren i flera årtionden. Nu har vi flyttat frysen och vill börja använda dörren.

Huset och dörren är från 1925. Vi har en nyckel som passar i en annan innerdörr på samma våning och den passar nästan i den låsta dörren, nyckeln går att vrida ett halvt varv men sedan är det stopp. Jag gissar att den saknade nyckeln liknar den som vi har.

Jag har tidigare lämnat in lås från samma tid hos en låssmed som "kände" sig fram i låset och tillverkade en ny nyckel så jag antar att ett alternativ är att anlita en låssmed som får komma dit. Det blir dock förmodligen dyrt eftersom det är långt till närmaste större ort. Finns det andra tips på hur vi ska kunna öppna dörren?

H
Så hade jag hemma.
Nyckeln gick halvt runt.
Filade lite på den så passade den i båda mina dörrar sen

Jag har med framgång dyrkat upp en dörr som hade ett väldigt gammalt lås med hjälp av en spik böjd som ett L. Lirkade väl en 20 minuter innan det var olåst.

Knacka ur sprintarna lyft ur dörren. Sen ut med Låskistan, öppna den och lås upp låset.

• Gilla
123abc och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.