Fönster & Dörrar
123abc: Börja med att smörja spanjoletten med sprayfett eller låsspray. Det finns ett smörjhål i spanjoletten i höjd med låshuset, smörj även rörliga delar som kolvar , hakregel, överföring osv. Om det inte blir bättre så måste spanjoletten bytas ut, du måste mäta upp spanjoletten eller ta med den till en låssmed som måttar upp den och beställer. De flesta spanjoletter är
Jiji: [citat] Jag tror att det går utmärkt men provmåla på en träbit och testa. Det går dessutom utmärkt att ha dörren i en annan färg än fönstren. Det var inte ovanligt förr.
Velsan: [citat] SP är bättre än Elit på aluminium, 40 000 kr är vad det kostar tyvärr. Men Elit idag är dyrare än SP om du inte tar ett undermärke till dem
Madde-!: [citat] Eller inte utanför luftspalten mellan tegel och panel. Jag läste lite för fort och trodde att du syftade på luftspalten mellan tegel och innervägg. Ca 80 procent av fönstret sitter på teglet och resten sitter i luftspalten mellan tegel och panel
Bzr: [citat] Inte riktigt säker på att jag förstår hur du menar men gissar att det är liknande tillvägagångssätt som med en gångjärnsriktare
MVJK: Hej, visste inte om jag skulle lyfta tidigare trådar med liknande ämne eller starta ny, kan ändra mig om detta skapar uppståndelse. Har precis bytt dörr till badrummet från en ca 10x20 (gammal dörr) till en 9x21. Foder: som ni ser så innebär reglarna ett större avstånd mellan kakel och karm. Tänkte använda klackfoder, men tror även de bredaste fodren (fodrerna?) inte räcker. Ska
pette_rsson: [citat] Ja, det låter ju som att jag borde prova att skumma tilluftsventilen och ersätta gummilisten med skum istället då. Innan jag beställer nya fönster....
123abc: Är det så att den hänger sig på fallkolven (fiskstjärten) och du behöver smörja den med rätt fett (glidyta) för att den ska gå igen lätt? Om du får dra igen någon cm så krävs antingen en glidyta eller så är det något fel med dörrbladet i dörrmiljön. Lämpligt fett är ASSA "Låsfett för elektriska och mekaniska lås" eller lite vanligt vaselin fungerar. Lägg lite fett på
Dublin: Har du kollat att skruvarna till gångjärnen är åtskruvade? Om nån av dem sitter löst kan räcka med att dra åt den. Ytterligare en alternativ lösning är att lägga en slitring på tappen i gångjärnet för att höja dörrbladet någon mm, det kräver dock att det finns nån mm lucka mellan dörr och karm i överkant. ...eller som sagt tidigare - fila på slutblecket
123abc: Du kan använda trycke/handtag med genomgående skruvar du behöver även en fyrkantshylsa för 9mm till 8mm så trycket sitter rakt och inte glappar. Kontrollera om låshuset har hål för genomgående skruvar.
Oskpet: Hej, Jag kommer byta några fönster och altandörr på vårt hus nu under våren. Altandörren (karmen) hamnar nån cm under golvnivå så jag kommer inte kunna lägga dit bottningslist och sedan foga som jag gör runt fönstren och övriga sidor på dörren inifrån. Hur går man tillväga? Ska jag låta drev från utsidan räcka eller ska jag kanske lägga ner plastad remsa innan jag lyfter
Mikael1974: Tjo, tänkte höra hur det löste sig med fönsterblecket som de fogade, dvs den första bilden, så har det gjort hos mig och undrar om jag skall reklamera detta ?
123abc: [citat] Förråd och bastu kan du byta låshus på om du inte förvarar något extra värdefullt som gör att ditt försäkringsbolag ställer högre krav. Vad har du för låscylindrar i bostadshuset? Har du frågar ditt försäkringsbolag om dom ställer några krav på låsning i bostadshuset eller övriga utrymmen? Ditt försäkringsbolag kanske inte har några krav på låsningen och då
Richard Bygg: [citat] Ja alltså, varje del är ju inte direkt lätt om man säger så. Men det är inget praktiskt problem. Våra småtjejer har från 4 års ålder öppnat dörrarna utan problem (dom lutar sig och använder deras enorma kroppsvikter på ca. 15kg =O). Men för att ge dig lite perspektiv. Våra partier är alltså 2.5 breda x 3 meter höga per styck och om jag inte missminner mig så väger
gunnar blomkvist: Jag har en balkongdörr med Rotobeslag. Den har möjlig vädringsfunktion beroende hur man vrider handtaget kan den öppnas i överkant = tiltas, nu har något hänt och när jag öppnar dörren på normalt sätt viker den ut sej i överkant. När jag sen skall stänga den måste jag trycka in den manuellt i överkant för att kunna stänga. Hittar inget fel inga lösa skruvar. Det ser ut som
Hundrahundar: Hej, Jag funderar på hur jag ska få till det bra med dörren till badrummet. Väggen är reglad med 70x45 med plyfa+gips in mot badrummet och enkelgips mot hallen. Karmen och tröskeln som jag har är 70 djupa. Jag vill skruva fast karmen så att den går jäms med väggen i hallen där gångjärnen sitter. Men jag får då ett mellanrum in mot badrummet. Jag vill att karm och tröskel går
yuphin: Leveransen kom och jag blev orolig redan när jag såg dörrarna ligga på varandra på 2 pallar. Även med plast mellan så bör väl dörrar transporteras stående? Och när jag bört upp de så såg jag tyvärr några fula märken på alla 3, se bilder. Mailat Hornbach så får vi se om de kompenserar på något sätt. [bild] [bild] [bild]
KalleHansson: Vi har en förrådsdörr som vi skulle vilja dölja. Är det någon som vet hur man gör? Tänkte på någorlunda vilja spika på liknande panel som vi har på övriga huset. Något liknande det här: Se bild
Mullberf: Det blev stålborr tillslut, nu är skruvarna borta! Tack för all hjälp!
Danin: [citat] Otydligt av mig, 4 fasta fönster och 12 öppningsbara med vädringsfunktion. Fönsterna går öppna innåt högst upp samt 1 helglas altandörr. Man för ju inte glömma storleken avgör också , dyrare fönster har nog också lite mer glas och mindre ram. Vi hade 12x10 .
mattias_i: [citat] Tack Blev faktiskt väldigt nöjd själv, och med vita lister och lite list på tub så kan man ju korrigera till perfektion. :)
DDD80: Jag håller på att bygga en växtvägg, dels av 45x45-regel, dels av gamla fönsterbågar. Jag har renoverat bågarna (10 st.) under vintern och nu är tanken att de ska på plats för att kunna ha växtväggen till tomatodling. Till detta har jag köpt Habos lyftgångjärn. Bågarna är inte så djupa, så jag har fått ta en mindre modell, men det borde inte vara något problem. Har också
eus44: Har en oinreddvind Har reglat in utrymme för fönster i gavlen.. Har liggande panel på huset Hur skall jag göra för att få in överblecken över fönstren innan jag börja isolera och montera fönster Tacksam för hjälp EUS