Hyr ett hus på landet sen 2 månader och grämer mig att ytterdörren hänger mot låssidan och därmed inte stämmer med att låsa utan att knuffa in dörren samtidigt med att jag vrider nyckeln.Är det någon som vet om det går att justera med gångjärnen eller är det justering av dörrkarmen som gäller?Har kollat med vattenpass på båda sidorna av karm och det är ok.Dörren heter BorDörren.

Pinsamt att jag inte klurar ut hur man lägger in bilder här.De ligger på mitt Onedrive.

En bild säger mer än tusen ord.
 
Ibland kan man rikta gångjärnen lite eller justera karmen.
Jo en bild säger mer än 1000 ord men du måste klicka på "Ladda upp bild/video" (finns intill "Skicka" knappen) och sedan klicka på "klistra in" för att lägga upp en bild.
 
Efter lite uppehåll försöker jag lägga in bilder från mobilen, då jag inte begriper hur man gör genom datorn. Närbild på en brun dörrgångjärn monterad på en vit dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett på en dörr med teknisk information och serienummer för en Bor-dörr i 800-serien.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en vit dörr med synliga skarvar och märken, vilket indikerar behov av renovering eller justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en vit dörr med synliga skarvar och märken, vilket indikerar behov av renovering eller justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den springan kanske kan justeras bort genom att justera gångjärnet så dörrbladet flyttas i karmen men det krävs översiktsbilder där hela karmen syns för att vara säker.
Är dörrbladet skevt (böjt utåt) och det är därför det ser ut som det gör eller är det bara för stor i framkanten?
Dras dörrbladet in ordentligt så det inte är ett justerbart slutbleck med för litet plösmått som orsakar problemet?
Går dörrbladet fritt i karmen eller tar det emot någonstans?
 
Det finns två "skyttlar" i låskistan som går in i slutblecket i karmen, den ena "tryckfall" manövreras med handtaget och det andra "regel" men nyckel utifrån och vred på insidan. Justera in mothållet i slutblecket för tryckfallet, då dras dörren längre in i karmen och då går förmodligen det lättare att vrida ut regeln.
 
Det är så pass att dörren tar i tröskeln också av att den hänger.Stående karmar avlästa med vattenpass och är ok.
Har inte hittat nån bild på liknande gångjärn som nån har sagt att det går att justera.Trycker jag in med foten nere så tätar den bättre och det går lätt att låsa.Den glider väl upp några mm på tröskeln.
 
Taxen Taxen skrev:
Det är så pass att dörren tar i tröskeln också av att den hänger.Stående karmar avlästa med vattenpass och är ok.
Har inte hittat nån bild på liknande gångjärn som nån har sagt att det går att justera.Trycker jag in med foten nere så tätar den bättre och det går lätt att låsa.Den glider väl upp några mm på tröskeln.
då kan du absolut bortse från min kommentar :)
 
Får väl låna verktygen för justering av karmar av min bekant.Släppa på låssidan och spänna på gångjärnsidan.Börja spänna den översta av fyra och sen dra de övriga lagom. Behövs nog inte så mycket justering.
 
Du kanske behöver rikta gångjärnen?
Hade du inga översiktsbilder på in och utsida med stängs dörr så man kan se hur dörrbladet sitter i karmen.
Jag tycker det ser ut som om gångjärnen är justerbara i sidled men trots det kan du behöva rikta gångjärnen.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.