Hej, försöker att ta loss en innerdörr som använder sig av ett ”snap-in gångjärn” från Fiskars. Det jag har läst mig till så ska man kunna göra följande ”Det enda verktyg du behöver är en skruvmejsel som du sticker in under låstappen på gångjärnet samtidigt som du drar dörren åt dig.”

Problemet är att det inte verkar finnas någon stans att ” sticka in under låstappen” med skruvmejseln ? Någon som har erfarenhet av dessa. Tack på förhand.

Snap-in gångjärn från Fiskars monterat på en innerdörr, synlig skruv utan synbar låstapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit innerdörr med glasrutor och dörrhandtag, stängd position, i ett hemmiljö.
Skapa konto

• Gilla
heimer
  • Laddar…
Du bänder försiktigt med skruvmejseln vid min pil, den inringade delen låser gångjärnet på plats.
Gångjärn med inringad låsdel markerad med en pil för att visa var man ska bända med skruvmejsel.
Skapa konto

P
Lossa stjärnskruvarna lite grann också.

• Gilla
Mameludi
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Du bänder försiktigt med skruvmejseln vid min pil, den inringade delen låser gångjärnet på plats.
[bild]
Tack snälla! Nu gick det att få loss den

Handyman 1 skrev:
Lossa stjärnskruvarna lite grann också.
Tack för hjälpen!

Hej! Återupplivar en gammal tråd här. Jag har exakt samma problem men när jag gör som Lexington föreslår händer ingenting hur jag än drar. Ska tilläggas att jag bänder ganska hårt med skruvmejseln utan resultat. Dörren har suttit där fyra och ett halvt år, den kan väl inte ha kärvat/rostat fast?

Tacksam för alla tips. Vill helst inte ha sönder dörren mer än nödvändigt.

Du måste lossa stjärnskruvarna så att karmdelen kan dela på sig.

T Thomas_Blekinge skrev:
Du måste lossa stjärnskruvarna så att karmdelen kan dela på sig.
Jag har lossat skruvarna på dörrbladet, alltså till höger på bilden. Måste jag alltså lossa även skruvarna som sitter i karmen?

J JohanKM skrev:
Jag har lossat skruvarna på dörrbladet, alltså till höger på bilden. Måste jag alltså lossa även skruvarna som sitter i karmen?
Du måste lossa hela den vita metallbrickan som de två skruvarna håller (backa ut den minst 4-5mm). Den har en klack som går in i dörrbladets gångjärnsdel.
Ta bort skruvarna helt om du vill.
Sedan bara dra ut dörrens del i sidled.

David-O David-O skrev:
Du måste lossa hela den vita metallbrickan som de två skruvarna håller (backa ut den minst 4-5mm). Den har en klack som går in i dörrbladets gångjärnsdel.
Ta bort skruvarna helt om du vill.
Sedan bara dra ut dörrens del i sidled.
Nu funkade det!

Tack för hjälpen och ha en glad påsk så småningom.

• Gilla
David-O
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.