Fönster & Dörrar
Mapet890: Gjorde liknande misstag när jag installerade mitt L3, missade att tillåta appen använda bluetooth, tror jag stod en timme och trassla innan jag kom på detta med bluetooth
123abc: Vilken du ska välja beror på vad du har för urtag för låshus och slutbleck. Jag anser att den svenska är bättre. Förutom att urtaget skiljer där det finska låshuset är mindre så är det endast en tryckesfallskolv som låser i den finska versionen medan den svenska har en fallkolv samt en hakregelkolv som låser. Den svenska är certifierad enligt standard som ställer högre krav på
erix0n: Hej! Planen är att innan vintern byta ut lite fönster och altandörr enligt nedan men innan jag beställer de nya pvc-fönstrena så skulle jag behöva lite input/råd från expertisen :) Mått på befintliga fönster: Altandörr 97 x 206 cm (980 x 2080) FönsterA 67,5 x 126,5 cm (680 x 1280) FönsterB 197,5 x 126 cm (1980 x 1280) (Här är jag osäker på o modulmåtten?) Hur det ska se ut
123abc: [citat] Det går att sätta mekaniskt lås och handtag på utsidan men inte det du har på insidan idag utan de ska vara avsedda för att användas på utsidan. Varför inte bara komplettera med det som behövs för utsidan? Det finns väldigt få elektroniska lås på marknaden avsedda för fönsterdörrar och inga avsedda för att användas på utsidan. Det som finns är lösningar där en
skånepappa: Just det! Jag var nog otydlig, vi bytte först kistan men när vi skulle provlåda upptäckte vi att cylindern strulade så lät den sitta kvar tills i dag då jag köpte ny cylinder (tidigare länkad. Nu är dock allt på plats och det funkar. Stort tack!
RYS1746: Väcker gammal tråd men, för er som ser detta via sökning på sökmotor så tänkte jag reda ut lite ur detta. När man öppnar upp foder som enligt bilderna så är det inget fel på detta utförande, isolering(drevning) runt fönster ska ske på minst 70% av karmen yta. Där man helst lämnar en luftspalt på minimum 1 cm i ytterkant. Där trådskaparen påstår sig inte ha någon isolering
Argastesnickaren: Jag är riktigt nöjd med partiet. Går inte att jämföra med billigare partier i plast eller aluminium. Vill du så skicka ett PM så kan du få lite närbilder eller om du bor nära Skåne och har vägarna förbi så kan du få kika och känna på partiet. Lite kuriosa så kan man få partiet i upp till 6000 mm brett och 3200 mm högt när jag köpte mitt.
123abc: Boda 414 heter nu mer ASSA 414 https://www.assaabloyopeningsolutions.se/sv/local/se/produkter/konsumentgds/innerdorr/lashus/414
Sören Hesselmark: [citat] Tusen tack för svar. Börjar med att lödda och hoppas på det håller
aedwall: Jag håller på att totalrenovera ett fritidshus samt bygger till med det dubbla, dvs totalt 70 m2 ska fritidshuset bli. Huset köptes in för att renoveras och sen hyras ut till stuggäster och sen om 7-8 år sälja det. Jag är helt enkelt ute efter de absolut billigaste PVC fönsterna som går att uppbringa. Jag har kikat lite på Nettofonster.se och sparfonster.se och jämfört de största
123abc: Ser inte ut som om den är fixerad i utsidans del. Om den bottnar i vredet innan den kan spårar ut utsidans behör så gör det inget. Den inte kan åka igenom utsidansbehör så om den bottnar i vredet innan den greppar ur låshusets roddare så kan du inte bli inlåst p.g.a att pinnen åker in i vredet. Om pinnen inte fixerar i det yttre behöret samt inte bottnar i vredet innan den spårar ur
123abc: Du gör hur du vill. Det enda låscylindrarna som kan vara lite jobbiga att byta är altandörrarna som kan sitta med envägsskruv. Övrigt är det bara att byta och du klarar det nog själv. Du kan köpa lås med lika låsning och byta samtliga om du vill om du köper hos en låssmed eller en internetbutik är upp till dig. Om du vill ha mer hjälp med vad du behöver så behöver jag bilder så
TheJesper: Jag letar efter något sätt att fästa mina spröjs. Är du nöjd med dessa? Man kan inte se på bilden riktigt hur de snäpper fast...
TheJesper: Gjort en liten test med hyvlat virke i två dimensioner som jag fräst spår i! Kan nog funka om jag kör olja först och sen två lager färg. Jag har beställt lite specialfrässtål också för att det ska bli snyggare och stabilare... Problemet är bara att hitta lämpliga spröjsbeslag. [bild] [bild]
123abc: [citat] Det är namnet på dörrbromsen. https://oem.assaabloyopeningsolutions.se/Other/ASSAOEM/Downloads/Catalogues-and-brochures/Swedish/Kataloger%20F%c3%b6nster-F%c3%b6nsterd%c3%b6rrprodukter/I-Uppstallningsbeslag-fonster-dorrar-ASSA-OEM.pdf
Singenjören89: [citat] Läste din byggserie med stor glädje, smakfullt och inspirerande. Har pratat med WB Trä och tycker de verkar kanon. Kollar på att använda furu invändigt och antingen ek, furu eller lärk utvändigt. Efter att ha bollat med dem är känslan att det mest intressanta alternativet är ek (för något bättre beständighet) med pigmenterad olja utvändigt och lätt vitpigmenterad furu
Den excentriske sliparen: [citat] Jag hade en snickare på besök i ett annat ärende. Han trodde inte att spackling skulle hålla i längden. Jag frågade honom aldrig om han trodde det skulle funka med en skiva. Ditt trådlyft kanske lockar nån annan kunnig att komma med tips den här gången.
Diamant5599: [citat] Efter ca 10 veckors leveranstid fick vi fel dörr (inte Swedoors, utan återförsäljarens fel som hade beställt en annan modell än den som stod på kontraktet, suuuck....) Så vi fick vänta ytterligare 2-3 mån innan den riktiga kom, och vid det laget hade jag inte ork/tid att jobba vidare med detta. Det fick bli ett vanligt lås med nyckel... :-(
Lasselano: De flesta dörrtillverkare fixar detta. Det är dock en modul större än vanligt så det är inget som ligger färdigt på hyllan.
BirgitS: Det är nog bra att se till att det fortsätter vara ett luftflöde så att man inte täpper till det genom att ha gardiner som hänger direkt mot marmorskivan hela vägen.
tergo: [citat] den typen av gångjärn TS har går det inte att knacka ner stapeln på
Akerhage: Dom hade ingen gubbe som gör det tyvärr. Men så länge det blir fackmannamässigt gjort fick jag göra det själv. Så tar gärna emot tips hur jag hittar sådana persienner så billigt det går och om jag då ev behöver mäta något mer för att få måtta passat?
emsjo1: [citat] Så jäkla tråkigt, särskilt när det inte är några få tusen det handlar om.. Och någon dag vill man ju som ni kunna sälja bostaden också..
Bernieberg: Tröskeln går antagligen in under karmsidorna och är fäst underifrån i dessa. Med dåligt stöd under tröskeln har den sedan trampats loss och sjunkit. Om det är så hade jag sågat av tröskeln uppifrån jämns karmsidorna med multiverktyg. Tröskeln ser rejäl ut så går nog att hyfsa till om du hyvlar eller slipar den. Sen passa in på nytt med vettig pallning undertill. Alternativt
Lysmask88: Vet jag i och för sig också! Om vi nu ska ägna oss åt att märka ord i stället för att försöka besvara Ts fråga så innehöll inte gamla fönster vacuum heller. Eftersom vacuum betyder just ingenting. Dvs det saknas innehåll:) QUOTE="KnockOnWood, post: 4349085, member: 1715"]Moderna fönsterkasetter innehåller inte vakuum, de är fyllda med argongas! Glazing: Standard option:
Derbyboy: Jag är inte på att bleka fläcken med oxalsyra och sen varma med cuprinol pigmenterad olja och pigmenterad olja från cuprinol.
Stefan Bengtsson: [citat] Bøckmann var en glastillverkare. Verkar som att din spanjolett är från Fix (numera ASSA) och glaset från Bøckmann. Ingen av dessa har tillverkat den delen du behöver, tyvärr.
NicholasM: Hej forumet! Någon som har en rekommendation på någon firma som kan hjälpa oss med fönsterrenovering i Stockholm? Alla husets fönster ska skrapas och målas om, bifogar exempel på ett fönsterparti. Eller om någon har en ide om vad för pris man kan förvänta sig :) tacksam för alla tips!
Knastrumpeten: Sådär, tack för svar, tänkte jag skulle återkomma med hur det gått! Kanske är det jag som gör något fel men även om jag förborrade och betongpluggade så fick jag inte den där jäkla skruven jag köpt att glida ner i trä:et ordentligt, vet inte vad jag gör för fel. Så det slutade med att jag köpte en ordentlig spånskiveskruv istället, förborrade och pluggade med 5mm