3 675 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Någon som byggt med WB Trä?
Vi letar efter tillverkare av fina träfönster och snubblade över WB Trä: https://www.wbtra.se/ Någon som beställt av dem? Vore intressant att veta hur kvalitet, pris, eftermarknad osv upplevts. Vi är inne på att skippa aluminiumfönsterna (de är inte särskilt kul alltså) och välja ek rakt igenom till vårt nybygge med fönster, dubbeldörrar och ett par skjutdörrspartier.
Verktygstokig
· Stockholm
· 268 inlägg
Jag har jobbat mycket med WB trä, både till egna projekt och med mina kunder.
Verktygstokig
· Stockholm
· 268 inlägg
Bra kvalite och kunnig personal även för specialritat
Tack för svar Marko! Har såklart koll på ditt fina husbygge, använde du WB Trä då alltså? Kul, alla fönster i det projektet ser kanon ut. Vi är bara lite fundersamma över beständighetsbiten med trä utvändigt, vilket träslag hade du och hur behandlade du? Jag är inne på oljad furu eller ek med behandling kanske vartannat år.Markokoistinen skrev:
Verktygstokig
· Stockholm
· 268 inlägg
Hej! Tack för fina orden!
Jag använde WB trä i huset.
I mitt fall var det lackad furu, men rekommenderar oljade, och skulle välja det själv idag.
man får underhållsolja lite men det är lixom del av charmen att ha fina träfönster.
Oljade fönster åldras vackrare oavset träslag egentligen.
Jag använde WB trä i huset.
I mitt fall var det lackad furu, men rekommenderar oljade, och skulle välja det själv idag.
man får underhållsolja lite men det är lixom del av charmen att ha fina träfönster.
Oljade fönster åldras vackrare oavset träslag egentligen.
Läste din byggserie med stor glädje, smakfullt och inspirerande. Har pratat med WB Trä och tycker de verkar kanon. Kollar på att använda furu invändigt och antingen ek, furu eller lärk utvändigt. Efter att ha bollat med dem är känslan att det mest intressanta alternativet är ek (för något bättre beständighet) med pigmenterad olja utvändigt och lätt vitpigmenterad furu invändigt. Lite osäker på vad man bör sikta på för pigment för eken men tänker rätt naturlig, inte så mörk.Markokoistinen skrev:
Klicka här för att svara