T
tergo: Bild ? man kan byta ut panelen mot tex spårad plywood finns i olika tjocklekar 7-12mm spårad plywood 7mm – Google Sök
1 svar · 1,2k läst
S
Stefan1972: Finns nog inget speciellt namn. Ser dock ut som ett ganska normalt gångjärn för den typen av dörr så du kan nog kontakta firmor som bygger dylika aluminiumpartier på mått och se om de kan bistå med nåt eller vet nåt?
1 svar · 1,5k läst
·
Thos
Thos: Jag ber om ursäkt för att jag använde fel ord... Jag trodde att jag gjorde bra ifrån mig, men gjorde bort mig. Min svenska är lite rostig efter att ha flyttat utomlands 1971. Hur som helst, bilden jag lade upp var av några av de bättre fönstren. Andra i huset är mycket sämre och träet är förvridet och ganska ruttet. Jag reparerar några och kommer förmodligen att komma undan med
12 svar · 2,3k läst
·
J
joggs: [citat] Med tekniken i bild 1 höjer du hela dörren upp och ned medans bild tre innebär att du i princip kan justera vinkeln på dörren om den lutar upp eller ner vilket borde fixa att din springa "sticker iväg"
10 svar · 13,0k läst
·
F
fribygg: Jag skulle alla gånger välja tätvuxen fura med hög andel fetved, gran är ett klent substitut och måste impregneras för att fungera.
2 svar · 1,6k läst
·
T
Tompafix: [citat] Jag hade monterat fönstret lika djupt in i fasaden som övriga fönster på huset. Hur var fönstret monterat tidigare? Finns det inga gamla monteringshål? Du ska bygga en karm skriver du, tänkte du att det skulle bli öppningsbart? Om det ska vara ett fönster som inte är öppningsbart så brukar man inte ha en ytterligare karm.
1 svar · 1,3k läst
Capricia
Capricia: [citat] Ok, annars är det bara att hojta till ifall du behöver byta. Har både nytt och begagnat.
10 svar · 4,6k läst
·
S
Sonny82: Hejsan Skulle just ge mig på och börja renovera våra spröjsade 2 glas fönster. efter tagit bort kitet och stiften och försökt lyfta ut glaset så märker jag det rör sig inte en millimeter på nått sätt. Kollar lite o ser det blivit fast sliiconat i bågen. hur gör man nu? Ska man bara låta det vara och sätta nya stift o ny kit och nöja sig så där? Eller ? Är det vanligt att man
0 svar · 959 läst
1
123abc: [citat] Jag tror du är ytterligare ett offer för att skrolla in i nya trådar. Detta problem är vanligt om någon smort låset för då klibbar tillhållarna ihop. Det kan även uppstå om det kommit in mycket smuts i låset (vanligt längs tungt trafikerade vägar t.ex hornsgatan i stockholm). Det kan även uppstå om en tillhållarfjäder brister. Nyckeln kan vara dålig eller sliten, testa
9 svar · 3,4k läst
A
andersmc: [citat] Det ska vara ett par dräneringshål längst ner. De ska vara utåt.
5 svar · 958 läst
·
V
vaggen12: [citat] Hej, tack för svar! Ja det stämmer, någon har satt på en "ram" på framsidan någon gång tidigare. Jo, det hade passat att sätta en 7x20 el. 21 i hålet, men jag vill helst försöka undvika att byta ut ram och allt.
4 svar · 765 läst
S
susagusa: Vi har köpt en 50 tals lägenhet. I sovrummet finns inbyggda garderober i original. Vi ska behålla dörrarna men ska måla om dessa. Okunnig som jag är behöver jag tips om hur jag steg - för -steg ska gå tillväga. Frågor: Ska jag spackla? Slipa, går det bra. Om, med vilken slip? Tack på förhand!
0 svar · 5,6k läst
·
Capricia
Capricia: [citat] Jag gissar att du har löst problemet vid det här laget, men jag har ett klipp nytt (oanvänt i kartong) FAS 309 m 3 nycklar, nyckelskyltar, skruv och säkerhetsslutbleck som jag kan sälja.
5 svar · 3,8k läst
S
sinuslinus: Vad ska ni ha för fönster?
2 svar · 6,6k läst
·
O
OttoGas: [citat] Bra tips, tackar!! Bef hål ligger mitt över isoleringen och iom fönstrets ringa storlek 67x68 kör jag på skumning direkt (efter justering med utflyttade kilar). Egentligen skulle jag velat montera fodret först, dvs dra fast fönstret mot fodret när väl justerat. Isf skulle skumning inte fungera (dvs drevning) p g a expansionen, och att låta fönstret vara huvudsakligen infäst i
3 svar · 2,6k läst
·
F
fönsterpåven: [citat] Vi byter 6 fönster om dagen inkl allt, så att byta 2 fönster är inga problem
38 svar · 5,3k läst
N
Nyblivenhusägare123: Hej, ta en bild på dörren och lägg upp, finns lite olika modeller. Oftast går de ta loss några vita pluggar så går de justera gångjärnen
1 svar · 1,4k läst
1
123abc: Du måste byta ut handtaget, det finns skruvar under kåpan på fästplattan som sitter kvar. Mät fyrkantspinnen då den troligtvis är 7mm istället för 8mm som är standard i Sverige.
1 svar · 2,1k läst
·
L
Liljeros: Vanligt snickerispackel eller lite acrylfog som du gnuggar in i skarven. Är dom köpta på vanlig bygghandel så är det normalt 0502. Vill du få en helt dold skarv får du måla hela bänkarna på plats efter noggran spackling och slipning av skarven.
1 svar · 2,0k läst
Mazen
Mazen: [citat] Finns gipsbruk som fyller bra och sjunker minimalt samt är lätt att slipa.. Bör bli bra med ett par vänder snickerifärg över.. https://www.k-rauta.se/produkt/gipsbruk-weber-saint-gobain-gypsum-naturgips-25kg/7350007741011
5 svar · 2,0k läst
·
Matti_75
Matti_75: Ställ karmen på en remsa mineralull
1 svar · 1,2k läst
·
Buildgates
Buildgates: [citat] Äh, har funkat på stugan för övriga fönster länge och väl. Kanske inte rätt enligt byggstandard, men enklare o få till samt ser bättre ut enligt min mening
23 svar · 4,4k läst
·
K
KjellTimell: Ser ut som att dörrbladet är bananformat. Lägger du en rätskiva mot bladet så får det glipa max 4 mm. Det är toleransen, vilket jag personligen tycker är för mycket, men så säger branchen.. Du kan ju vända dörrbladet så det istället buktar ut vid låskistan om du tycker det blir snyggare.
7 svar · 2,3k läst
·
major_tom
major_tom: Stryk på såpa och låt sitta över natten. Löser upp färgen.
4 svar · 1,5k läst
1
123abc: [citat] Det låter komplicerat med att borra men det är lätt och snabbt.
6 svar · 5,1k läst
·
larsbj
larsbj: Ettsådant blir ju ganska likt. https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/fonster/2-glasfonster/sidohangt-fonster-elitfonster-mf-duo-2-glas-tra/p-615753-615771
1 svar · 1,1k läst
·
Matti_75
Matti_75: Dom är obehandlade därav skadan. Det bildas alltid lite kondens i 2glas fönster
1 svar · 1,0k läst
·
1
123abc: [citat] 3mm stålborr (låsstift 145 är 3mm) om handtagen ska kunna återanvändas. Borra underifrån så får du styrning och ta det lugnt så borren inte brister.
3 svar · 6,2k läst
·
1
123abc: [citat] Det är jättelätt att borra då det endast är 2st små mässingskulor som oftast följer med borren ut. Tyvärr måste man normalt vänta på kronofogdens handläggning.
5 svar · 7,0k läst
·
yonna
yonna: Lokala byggaren hade då verktyg för egentillverkade spröjsade fönster. Vid ett möte med arkitekten och mig gick han med på att följa arkitektens design - vi blev alla mycket nöjda.
13 svar · 4,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.