Hej
Vi har en sommarstuga från mitten av 60-talet där tidigare ägare bytt ut originaldörren till en modernare av märke Swedoor med spröjs och infrästa dörrspeglar, se bifogad bild. Vi tycker inte att dörren passar in i husets övriga stil och vill därför ta bort spröjset och fylla igen de urfrästa spåren för att få en slät dörrsida, se skiss längst till höger.
Jag tycker att det ser ut som att spröjset bara sitter fastlimmat i kittet runt rutan. Hur gör jag för att få bort det utan att skada rutan? Milt våld, hårdare våld, våld + värmepistol?
Kan jag spackla igen spåren i dörren med nån typ av målarfog eller är det smartare att sätta på nån form av tunn skiva över hela dörren? Om skiva är smartast, hur anpassar jag i så fall dörrtycket till den nya tjockleken och hur bänder jag bort listerna runt fönstret?
Vänliga hälsningar
DEXS
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har en sommarstuga från mitten av 60-talet där tidigare ägare bytt ut originaldörren till en modernare av märke Swedoor med spröjs och infrästa dörrspeglar, se bifogad bild. Vi tycker inte att dörren passar in i husets övriga stil och vill därför ta bort spröjset och fylla igen de urfrästa spåren för att få en slät dörrsida, se skiss längst till höger.
Jag tycker att det ser ut som att spröjset bara sitter fastlimmat i kittet runt rutan. Hur gör jag för att få bort det utan att skada rutan? Milt våld, hårdare våld, våld + värmepistol?
Kan jag spackla igen spåren i dörren med nån typ av målarfog eller är det smartare att sätta på nån form av tunn skiva över hela dörren? Om skiva är smartast, hur anpassar jag i så fall dörrtycket till den nya tjockleken och hur bänder jag bort listerna runt fönstret?
Vänliga hälsningar
DEXS
Jag svarar mig själv ifall nån annan står inför samma frågeställning nån gång i framtiden.
Spröjsen är gjorda i nån sorts plast, limmade i kors och fastnitade i listen runt fönstret. Börja med att bända isär spröjsen från varandra i mitten. När de är separerade är det lätt att dra loss dem från fönsterlisten där de sitter fastsatta med märlor.
Kvar i fönsterlisten sitter nu de märlor som höll fast spröjsen. Klipp av den ena änden och dra ut märlan i den andra änden.
Milt våld var med andra ord lösningen. Nu återstår frågan om hur jag bäst går tillväga för att fylla igen de urfrästa dörrspeglarna.
/DEXS
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spröjsen är gjorda i nån sorts plast, limmade i kors och fastnitade i listen runt fönstret. Börja med att bända isär spröjsen från varandra i mitten. När de är separerade är det lätt att dra loss dem från fönsterlisten där de sitter fastsatta med märlor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kvar i fönsterlisten sitter nu de märlor som höll fast spröjsen. Klipp av den ena änden och dra ut märlan i den andra änden.
Milt våld var med andra ord lösningen. Nu återstår frågan om hur jag bäst går tillväga för att fylla igen de urfrästa dörrspeglarna.
/DEXS
Jag hade en snickare på besök i ett annat ärende. Han trodde inte att spackling skulle hålla i längden. Jag frågade honom aldrig om han trodde det skulle funka med en skiva. Ditt trådlyft kanske lockar nån annan kunnig att komma med tips den här gången.C cleverton skrev:
Klicka här för att svara