Något pinsamt, men hur gör man för att lyfta av dessa fönster? Jag har mestadels gamla fönster som man bara lyfter rätt upp, men ett par lite nyare (som nu behöver lite omvårdnad)

Närbild på ett fönsterbeslag mellan en öppen fönsterbåge och karm vid skymningen, med en pool i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

G Galten skrev:
Något pinsamt, men hur gör man för att lyfta av dessa fönster? Jag har mestadels gamla fönster som man bara lyfter rätt upp, men ett par lite nyare (som nu behöver lite omvårdnad)

[bild]
De där borde också bara gå att lyfta av.

• Gilla
Galten
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
De där borde också bara gå att lyfta av.
Tack, då är det nog lite mer kraft som behövs. De har inte varit av på säkert 20 år

Jag har lagt träbitar som skydd på karm och fönster och sedan använder en kofot så nära gångjärnssidan som möjligt.

• Gilla
Galten
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Jag har lagt träbitar som skydd på karm och fönster och sedan använder en kofot så nära gångjärnssidan som möjligt.
Tack för tips

Kolla bara att det finns utrymme ovanför. På vår sommarstuga var fodret i ovankant satt så tätt inpå fönstret att det inte gick att lyfta av utan jag fick vackert skruva loss gångjärnen istället.

• Gilla
fremax
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Kolla bara att det finns utrymme ovanför. På vår sommarstuga var fodret i ovankant satt så tätt inpå fönstret att det inte gick att lyfta av utan jag fick vackert skruva loss gångjärnen istället.
Kan vara enklare att ta bort fodret ovanför då skruvarna i gångjärnen oftast är svåra att lossa. Tyvärr hamnar fönster ofta djupt in i fasaden vid tilläggsisolering och om snickaren inte varit förutseende går fönstren inte att haka av. Om man inte måste ta bort alltför mycket kan man kapa en bit av tappen på de övre gångjärnen så det går att haka av och på fönstren i framtiden.

imported_Benno imported_Benno skrev:
kapa en bit av tappen på de övre gångjärnen så det går att haka av och på fönstren i framtiden
eftersom det är tappbärande gångjärn så är det nog inte så lyckat att kapa dem

T tergo skrev:
eftersom det är tappbärande gångjärn så är det nog inte så lyckat att kapa dem
Ok, jag har bara gamla hus så förklara gärna vad tappbärande innebär. :)

Gångjärnen är bara att lyfta av men det kan sitta ordentligt.
Kontrollera att det finns plats att lyfta av fönstret utan att foder tar emot om så är fallet så är det troligtvis enklare att skruva loss gångjärnen.
Om du använder en hävstång för att lyfta fönstret så se till att någon håller i fönstret då det ofta är ketchup effekten att först kommer det inget och sedan kommer allt.

Om bågen tar i foder när du lyfter, prova att med exempelvis ett gammalt stämjärn slå nedåt i skåran vid undersida på karmens gångjärn.

D Daniel Barnaniel skrev:
Om bågen tar i foder när du lyfter, prova att med exempelvis ett gammalt stämjärn slå nedåt i skåran vid undersida på karmens gångjärn.
den typen av gångjärn TS har går det inte att knacka ner stapeln på

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.