Fönster & Dörrar
hsd: Kan ju ha varit någon större som gått ut och de lilla sprang efter.. Dörrar över huvud taget är klämrisk.
nevinator: [citat] Snabbt identifierat, imponerande! Länkad sida säljer vad jag kan se inte till privatpersoner så jag antar att jag får försöka övertyga styrelsen i BRF:en att köpa in. Tack!
Eric Calmerman: Hej! Jag vill ha ett skärmtak i plexiglas över min balkongdörr, men dörren är inåtgående så jag tycker inte jag behöver ett tak som går så långt ut. De flesta sticker ut 90 - 100 cm. Jag har hittat ett som är 74 cm djupt, men jag kan tänka mig ca 50 cm. Önskad bredd ca 130 cm. Någon som har något tips?
DarrenB: [citat] Japp. Det är en slät vit dörr.
Ville_Vessla: Jag gick in på en Bolist affär där jag är hyfsad tjenis med ägaren och köpte en kartong till bra pris(kanske det var 20 st), tror faktiskt det var Beckers. Byggmax 14kr kommer att ge sprickor, vis av erfarenhet men det beror väl lite på handhavandet också.
Petrasa: Tack snälla för svar! Det ser ut som att det är just sådana jag letar! Tack så mycket!
SM7FBJ: Det syns knappt, besökare ser det aldrig, bara vi....;) men det blev riktigt bra, tack än en gång!
123abc: Det är tänkt att använda en Cylinderskylt 707 med distansring och cylinder motsvarande ASSA 709 (låscylinder för insida med lång medbringare) samt skruvar att fästa låscylindern med.
Duggregnet: Jag tror väl att kanske dörren inte har målats sen den monterades, dock vet jag inte när det gjordes. Färgen har alltså lossnat på utsidan, ursäkta att jag var otydlig där.
Jontestark: [citat] jo precis. Men mest för att justera MERA tryck. Skulle behöva 1-2 mm mindre tryck Men då borde väl -11 passa perfekt. Då det verkar gå att justera steglöst.
BirgitS: Här skriver de i alla fall om mått upp till 1200 x 2250 mm: https://www.duschbyggarna.se/produkter/swing-de-luxe Sen får du ju fråga om produkten tål att stå ute och utsättas för vind och sol.
fremax: Finns helt klara filmer (energifilm eller repskyddsfilm) som är helt transparenta , dessa tar bort uv strålningen med . Med vänlig hälsning, fremax
mattie_river: [citat] En vanlig dörr kostar ganska lätt ca 20 tkr inklusive montering. Om man kan få en mer svårforcerad dörr, varför inte? Det är dessutom ett radhus så det är få fönster i markplan och dessa kommer att bytas till kassettfönster med starkare glas. Allt går att forcera men det tar olika lång tid framförallt låter det väldigt olika mycket. En sak till... En av dörrarna ska vara
TheGame: Jag hade nog gjort enligt din ritning. Kapat bort för foder på lockbrädorna som är ovanför fönstret
cpalm: [citat] Ja, definitivt. Instämmer i att man aldrig ser det i de gamla fönsterna, men det blir ett snyggare resultat. I synnerhet om botten på falsen inte är 100% plan, vilket den ju aldrig är på en gammal båge. Jag lägger en tunn korv med kitt runt hela falsen, lägger i glaset, lägger en kartongbit ovanpå och kör runt kanterna med en mindre vibrerande slipmaskin (utan sandpapper
trasker: Det är mest det att jag skulle vilja få rummet inflyttningsbart. Vi ersätter en dörr med ett fönster. Bland mycket annat. Ska kolla blocket annars får jag lägga en beställning.
Ingemar Hansson S: Gammal tråd, men jag hittade en youtube-film som visar hur man tar ner o sätter upp gardinen. Dock visar den inget om mekanismen, hur man fixar den fjäder som släppt (om det nu går att laga). [MEDIA=youtube]BGQBTKHsalY[/MEDIA]
Litengubbe: [citat] Tja, jag svarar mig själv. Jag fyllde utrymmena med "mitt" universalfixarklet PL400... Sedan efter ett tags pulande med fönstret kom vi på att vi inte skall använda dem till det de var införskaffade i vilket fall. Så nu står de och väntar på att bli små drivhus till tomater etcetera nästa år.
Pasjostrom: Eftersom jag gillar att avsluta påbörjade trådar - Efter smörjning fungerar balkongdörren nu felfritt. Jag ska erkänna att jag inte trodde att det skulle hjälpa så mycket! :) Vi avvaktar byte av spanjolett.
aleleo: [citat] Japp ställde samma fråga i den tråden. Dock inga svar där heller.
Skalman: Inte många som svarat, kankse inte intressant ämne. Men nu har jag löst det. Det regnade nästan horisontellt för några veckor sedanå saltbemängd vatten från havet pressades in genom packningarna. Lösningen blev ganska enkel. Genomgående vagnsbult med vingmutter på insidan. Kan dra åt så pass hårt så packningarna håler tätt. Så nu äre klart å jag kan sova lugnt inför
pirx: Aha, vattenbaserad och inte 2-komponents som jag trodde, tack för tipset! Den kan jag säkert använda i målarrummet. Jag ska köpa en liten burk idag och testa och jämföra med biltemas lack jag länkade ovan:) Men oavsett så inser jag ju att dörrarna nog ser bättre ut med sån "sidenmatt 20" och inte helblank (jag tror den från biltema jag har hemma är ganska blank). Tack för att du
KristinN: Vi anlitade en firma för att sätta in ett fönster i en putsad yttervägg men tyvärr kom firman aldrig tillbaka och återställde utsidan och nu har vi gett upp tanken på att det någonsin kommer hända. Därför funderar vi på om vi kanske kan återställa utsidan själva istället, men frågan är vad för förarbete krävs för att sedan putsa en snygg kant runt fönstret? Som det ser ut
Snickarkirre: Okej skönt att få de på plats! Jo då de går säkert hur fint som helst ändå (y)
123abc: I de flesta profiler finns en aluminium profil som man kan fästa i annars kan blindnitmuttrar vara ett alternativ men ytlagret kan vara lite mjukt så det inte sitter helt stabilt utan rör sig lite. Just att fästa olika saker är väl det PVC är sämre på än trä, stål eller aluminiumfönster/dörrar men vissa saker kan man limma. Dictator Sverige kanske har andra förslag om du frågar.