Hej, har bytt låshus i toadörren och nu håller jag på med wc-vredet (från Byggfabriken). Fick med en roddarpinne/fyrkantspinne på ca 45 mm och dörren är 40 mm vilket de sa att vredet ska funka till. När jag sätter i roddarpinnen funkar det att låsa men jag tycker att den bara precis räcker till. Jag är orolig att den ska åka ur och så går det ex. inte att låsa upp inifrån toan. Är det rimligt att oroa sig för, eller är det bara att köra med den roddarpinnen? Har sökt efter längre, men supersvårt att hitta längre som är 5 mm tjocka, alla är ju 8 mm då de ska vara till dörrtrycken. Hade lås med nyckel tidigare så har ingen gammal roddarpinne att använda. Vad hade ni gjort?

Vad är det för behör?
Vanligtvis sitter pinnen fixerad så den inte kan åka ur men vet inte vad du har för behör eller hur vredpinnen är fixerad.
Det är vanligt för toalettvred att det sitter en bricka som fungerar som medbringare för själva vredet och en vredpinne behöver då endast räcka förbi brickan.
Om vredpinnen är fixerad så räcker det med 5mm som går in i vredet.

Det är det här jag har (om det är det du menar med behör, är inte så kunnig med termer)
Wc-vred:
https://www.byggfabriken.com/beslag...tra/info/product/551-118-wc-vred-funkis-2014/
Låshus:
https://www.byggfabriken.com/beslag...info/product/546-122-wc-las-fas-40-t-vanster/

Bild på delarna som kom med till vredet:
Delar av svart WC-vred inklusive basplattor och roddarpinne på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är alltså orolig att roddarpinnen ska åka för långt åt ett håll efter ett tag så att den inte når när man ska låsa upp, om det ens är möjligt.

Ser inte ut som om den är fixerad i utsidans del.
Om den bottnar i vredet innan den kan spårar ut utsidans behör så gör det inget.
Den inte kan åka igenom utsidansbehör så om den bottnar i vredet innan den greppar ur låshusets roddare så kan du inte bli inlåst p.g.a att pinnen åker in i vredet.
Om pinnen inte fixerar i det yttre behöret samt inte bottnar i vredet innan den spårar ur det yttre behöret så krävs en längre pinne eller något som hindrar pinnen från att glida in i vredet.
Jag använder inte en fjäder om så är fallet utan istället klipper jag då av en tillräckligt lång bit av en skruv och lägger i vredet så pinnen kan bottna innan den spårar ur.

Håll vredet på plats och in pinnen tills den bottnar i vredet sedan passar du dit utsidans behör och ser om pinnen är så lång att utsidans behör greppar (eller så ser du hur mycket den ligger utanför innan den spårar rätt).

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.