Fönster & Dörrar
crillux: Det kom lite annat ivägen. Men jag har i alla fall pratat med en snickare som kollat ritningen och gjort tummen upp för att göra bytet. Så det ska göras i närtid (=innan vintern).
vardan1986: Hej! Jag märkte att "plastdetaljerna" (ingen aning vad de heter) som vridpinne snurrar på, fallit sönder helt. Har försökt hitta liknande reservdelar utan nån resultat. Är det någon som lyckades byta dem delarna? Se bifogade bilden /Vardan
andersmc: [citat] Men som bilden visar så har du ju löst problemet. Handtaget döljer geringen, så det gör inget om den är ful. Annars: om listerna inte får plats så beror det på att de är för långa. Det är ett vanligt problem. Knepet är då att såga av dem så de blir kortare.
KnockOnWood: Klipp till rävnät alt. kompostgaller i storlek sm motsvarar fönsterfodren. Häng sedan upp nätet/gallret på vinkelkrokar i överkant: [bild] Sätt sedan ett par vinkelkrokar över nätets underkant, som kan vridas ned och på så sätt låsa fast nätet. Vrid de nedre krokarna ½ varv för att öppna och ta loss nätet, och ½ varv för att låsa fast det. Färdigt!
Maxizor: Hej, Vi har två dörrar, en tvättstugedörr 9x21 samt en köks/altandörr 9x21 som vi vill ha entretak ovanför så vi kan ha det öppet även om det skulle droppa lite. Vi har kollat på transparenta med två konsoller, men det verkar finnas en hel djungel av dom. Polykarbonat eller Cellplast verkar de flesta modeller vara. Vi funderar på en som är lite kurvad och ca 90x150cm. De billigaste
123abc: [citat] ASSA är inte kända för att erkänna problem även om jag inte upplevt några problem med ASSA 2014 som jag anser vara anmärkande. Inte ens när dom har informationsmöten med låssmeder, minns möte där jag frågade om reklamationer av en viss produkt där ASSAs representant svarar att dom inte känner till några reklamationer av produkten och det nästa jag hör är att alla i
Pettttter: Finns det någon dörrbroms som öppnar mer än 90-95 grader? Behöver broms men vill fortsatt kunna öppna helst ca 110 grader som jag har idag.
Haghagjag: [citat] Tror jag vet vad själva problemet är. Det är att regeln va extremt sned när dom byggde.
fribygg: Fasad samt ev takstol eller ås, om det finns en takås ovanför skulle jag inte våga såga utan aväxling av väggen.
byggahus123: Ska ta bort ett sundsvallsfönster och kommer inte på tricket att få loss det. Har kommit så långt som att det går att lyfta några cm om man har det i helt horisontellt läge, men sen tar det stopp. Finns flera andra liknande inlägg finns sen tidigare, men inget riktigt svar i något av dem.
Robert-san01: Vart bor du i landet? Jag har sådant filter på 2m bred rulle du kan få köpa billigt.
fremax: 5-56 och värmepistol är dina vänner här. Samt hammare och skruvmejsel/stämjärn Edit: alt skruva av gångjärn Med vänlig hälsning, fremax
fribygg: [citat] Chansa, det går ju att byta om du inte skulle vara nöjd. Begagnade fönster brukar vara gratis eller kosta en symbolisk peng är det ett alternativ du funderat på?
peroande: På bilden ser det ut som att det är fönstersmygen (salningen) som glipar mot karmen, inte att karmen spruckit. Skrapa bort lös färg, foga med latexfog och måla så blir det fint igen.
123abc: Inte en aning, jag tycker det ser ut som om persiennen ligger inuti glaskasetten. Finns det ingen värd eller någon i brf du kan fråga? Är det enkelisolerad elledning som syns i bild? hoppas dom är strömlösa.
hsd: Det är förmodligen petroleum bas på gummit, prova att fukta med lite fotogen eller lacknafta på en trasa och borsta med en tandborste
Bugenhagen: Hej, Jag tänker ha en foderlös plankdörr till den ännu inte färdiga väggen på mitt uthus. Men hur gör man infattningen för dörren? Som det är nu, så satte jag spikreglar precis i kant i kant med med regelverket runt dörren. Tanken är att sen sätta ytterpanelen att följa samma kant, så att dörrhålet blir helt slätt. Dörren hamnar sedan med hakgångjärn i liv med ytterpanelen.
Silver78: Bra fråga. Det enklaste är väl att se vad som händer en liten tid framöver. Ojämn temp i rummet eller kallras och man får åtgärda. Ett alternativ kan ju vara att köpa en luftridå som dessutom håller flugor och mygg borta från öppningen i dörren.
m@nge: [citat] Har fått till det någorlunda, får finjustera litegrann. Tack för dina tips :)
fordp: [citat] Jag har bitit i det sura äpplet och bokat en låssmed, dom skulle ha ca 1000kr
123abc: Det låter som om det saknas glidyta när dörrbladet dras igen. Det löses genom att man lägger lite låsfett på kolvarna och drar igen dörren några gånger för att sedan stryka bort överblivet fett. https://www.assaabloyopeningsolutions.se/sv/local/se/produkter/service--underhall/lasfett-el-och-mek/ Vill ni inte köpa det dyra fettet så går det att använda vaselin.
Ingerbull: Tänker lättrenovera min skruttiga ytterdörr! Vilken plåt behöver min innerdörr nedtill!?
Inspireija: [citat] Tack snälla för bra svar. Ja alla fönster på nedan våning är i bra skick . Det finns ingen tätning alls på ovanvåning men heller inte nere.
GHP: Tack för den informationen. Blir karmbyten också med andra ord.
123abc: Jag kan inte svara på hur tungt dörrblad ni kan ha. Om ni är i tidigt skede så kan man ta bort en bit av lättbetongen och regla istället eller stärka upp. På bilderna ser det ut som om ni är i slutskedet och då är det nog bäst att lita på den som byggt då han troligtvis har belägg för sina råd.
MrJay: [citat] Spännande, vi funderade själva på att handla från VPP, fick dock ca. 25% bättre offert från annan Schüco Premium Partner. Det blev ASE 80 Hi skjutpartier med lameller som är beställda. Vad har ni valt för modell och RAL på profilerna?
fremax: Välj kvalitet och satsa på Schüco alt SAPA , du kommer att tacka mig. De som jämfört dessa med andra leverantörer har inte ångrat sig. Med vänlig hälsning, fremax