P
pirx: Aha, vattenbaserad och inte 2-komponents som jag trodde, tack för tipset! Den kan jag säkert använda i målarrummet. Jag ska köpa en liten burk idag och testa och jämföra med biltemas lack jag länkade ovan:) Men oavsett så inser jag ju att dörrarna nog ser bättre ut med sån "sidenmatt 20" och inte helblank (jag tror den från biltema jag har hemma är ganska blank). Tack för att du
11 svar · 10,5k läst
·
KristinN
KristinN: Vi anlitade en firma för att sätta in ett fönster i en putsad yttervägg men tyvärr kom firman aldrig tillbaka och återställde utsidan och nu har vi gett upp tanken på att det någonsin kommer hända. Därför funderar vi på om vi kanske kan återställa utsidan själva istället, men frågan är vad för förarbete krävs för att sedan putsa en snygg kant runt fönstret? Som det ser ut
0 svar · 3,3k läst
·
S
Snickarkirre: Okej skönt att få de på plats! Jo då de går säkert hur fint som helst ändå (y)
7 svar · 5,0k läst
·
1
123abc: I de flesta profiler finns en aluminium profil som man kan fästa i annars kan blindnitmuttrar vara ett alternativ men ytlagret kan vara lite mjukt så det inte sitter helt stabilt utan rör sig lite. Just att fästa olika saker är väl det PVC är sämre på än trä, stål eller aluminiumfönster/dörrar men vissa saker kan man limma. Dictator Sverige kanske har andra förslag om du frågar.
48 svar · 28,1k läst
·
V
ViktorHg: [citat] Haha rent olagligt! Jo vi hade tänkt fasta fönster överallt utom i sovrum och badrum tror jag, så det blir inte allt för lidande av minskad fönsteryta. Det är rött tegel, enplans med källare, men jag ska ordna bild.
2 svar · 1,2k läst
Gunilla leander persson
Gunilla leander persson: Exact så menar jag tack
7 svar · 1,1k läst
·
ÅkeSun
ÅkeSun: Måla tröskeln vit! Vi byggde om dotterns veranda, och då blev tröskeln till ytterdörren högre, ungefär som Din. Medan jag spikade plank såg jag hur familjen sprang ut och in genom dörren, alla slog i tröskeln varje gång. Då målade jag om framkanten på tröskeln, och ingen slog i mer. Med bättre färgkontrast syns den, bättre, och då slår man inte i lika lätt
11 svar · 7,7k läst
·
G
Gurlimurrie: Fönstren förvarades i huset
9 svar · 15,3k läst
·
B
björnen123: Hej, Behöver byta takfönster och har kollat runt lite. Har hittat ett märke som heter fakro som är något billigare än velux. Är velux så mycket bättre att det är värt lägga skillnaden eller är fakro bra nog? Finns där något annat märke som är av intresse? Ska man ha PVC, alu eller trä? Vill ha så lite underhåll som möjligt. Antar att något annat än 3glas inte är att tänka
0 svar · 1,3k läst
T
tobbe9012: Tog en bättre bild. Bortse från tröskelbeslaget, tog beslaget från gamla dörren. Listen på karmen längst ut är i aluminium och är luftad mot träkarmen med ca 4mm. Hur förhindrar man att vatten tar sig in bakom listen och rinner bakom beslaget ner in i väggen? Att lösa nytt tröskelbeslag med täta gavlar är en baggis, det jag inte kan lista ut är hur jag hanterar anslutning mellan
1 svar · 3,2k läst
·
P
Pelle_666: Hej! Håller som bäst på att bygga ett inglasat uterum med skjutdörrar Landskap Stadig från Bygghemma.se. Dörrarna har måtten 4590x2200mm. Är det yttermått inklusive skenor? Man vill ju inte bygga stommen med för litet mått mellan golv och limträbalk. Tacksam för svar. /Pelle
0 svar · 2,1k läst
1
123abc: Låshuset följer modern standard så du kan ersätta med önskat modullåshus både classic och connect men beroende på vad du väljer för låshus så kan även slutblecket behöva bytas. [bild] Det som kan vara lite bekymmer är om urtaget där nyckelskylten varit inte är borrat som ett stort hål utan endast för skruvar och nyckel. Postar en uttagsritning [bild] Länkar lite olika
4 svar · 3,2k läst
·
K
Kriwa: [citat] Nej, de sitter på olika plan men det är en trappa som leder upp till nästa dörr alldeles bakom denna dörr. Nu ser det ut som om man ska gå upp där istället. Jag vill dessutom minska insyn och jag funderade på alternativ till att använda plastfilm som är suddig.
7 svar · 1,9k läst
·
BirgitS
BirgitS: Välkommen till forumet! Har du någon fråga också?
1 svar · 1,9k läst
V
valjn: [citat] Låter bra, tack
2 svar · 1,6k läst
fremax
fremax: https://kristinasscrapbooking.se/farg-mala-tillbehor/sprayfarg-montana/montana-glass-paint-glasfarg/montana-glass-paint-orchid-250-ml/ Tveksamt om du kommer få det bra då glaset är genomfärgat. Byt till nytt. Med vänlig hälsning, fremax
1 svar · 1,1k läst
D
DorisDoris: [citat] Ja troligen är de så... Har renoverat hälften av husets fönster redan, och skulle fixat detta i år men.. Sen blev jag sjuk en längre tid, plus att de fanns flera andra saker som också hade hög prio denhär sommaren. Blev orolig när tröt kändes fuktigt precis intill glaset.. De är englas med innerfönster..detta är ytterfönstret alltså
3 svar · 1,2k läst
·
B
byggbra: Outline är ett bra alternativ, Svenktillverkat och med vanliga standardbeslag så det kommer att finnas reservdelar framöver.
1 svar · 760 läst
W
whak: Om det är korrekt utfört så behöver du borra loss pluggen för att kunna justera med en torx
5 svar · 6,8k läst
·
K
Käradu: Om man inte vet hur man göra själv är det ju ingen mening att tipsa och göra folk förvirrade. En massa larvtips överallt. Man klyver självklart med din cirkelsåg som du hade. Såga smygen uppåner med det som ska va synligt neråt. Om det är ett gammalt hus får man tvinga en bräda som angåll eftersom det blir diagonala klyvningar. Men ska det klyva ner lika mycket i båda ändar så
7 svar · 6,3k läst
S
Stillo: [citat] Ah okej visste inte att man bara kan byta glaskassetten. Då känns det ändå lugnt. Tänkte att man behöver riva i fasaden om ett fönster går sönder då allt behöver bytas...
3 svar · 2,4k läst
P
per.bjellerup: [citat] Hej Avemo, Håller med. Hittade denna bild på 20-tal där de har ditt förslag i burspråket. Funderar på att försöka få till något sådant. Vem kan tillverka? Eller finns det att köpa?
3 svar · 2,7k läst
·
N
norfre: [citat] Lite sent kanske, men har du möjlighet att ta en bild? Eller ännu hellre än monteringsanvisning. :)
25 svar · 15,2k läst
·
A
alebas: Hej, kom du vidare med detta? Planerar något liknande, också sent 1800-tal. Intressant att se hur det gick.
4 svar · 3,2k läst
·
B
boohoo: Hur vore det om du slipar den lite lätt och läcker på någon silkesmatt topplack?
2 svar · 2,9k läst
·
P
Pappa1986: [citat] Ok, tack för svar. Då kör vi lister
4 svar · 979 läst
Honkies
Honkies: Hej Kjell. Såg du hade löst ditt bekymmer :) Sitter som dig med gångjärn av samma modell som är slut. Men dock vänster hängd dörr. Vart köpte du dina? När jag söker på att nummer får jag inte upp med snedställd skruv möjlighet. :(
10 svar · 7,4k läst
·
1
123abc: [citat] Det fungerar att använda en vanlig KBE-S där man modifierar "näbben" alltså slipar ner den eller sågar bort det översta om du inte får tag i rätt han-del. Om du vänder dig till en låssmed, järnhandel och välsorterat byggvaruhus så får du nog rätt med en gång, om du vill handla över nätet så kan du fråga efter rätt han-del. 4009 har en påbyggnad som styr in och låser
10 svar · 12,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.