15 153 läst ·
25 svar
15k läst
25 svar
Felmontetade fönsterbleck
Tekniskt sett så är detta helt fel så vatten kan rinna förbi och orsaka fuktskador längre ner, kanske i just detta fallet relativt obetydligt då det är källarfönster.
Tekniskt rätt är att göra fönsterblecket 5 mm bredare på varje sida än öppningen och såga ur ett jack i fodret.
Tekniskt rätt är att göra fönsterblecket 5 mm bredare på varje sida än öppningen och såga ur ett jack i fodret.
Smidigt när man jobbar i trä, men inte här när man har en putsad källargrund, att börja försöka fräsa ur i putsen lär nog ställa till det mer än nödvändigt. Alternativet jag ser här är att lägga fog bakom gaveln på blecket och sedan försiktigt knacka in överkanten mot putsen. Är det bara runt 5 mm det handlar om så bör det inte se allt för tokigt ut i slutänden.FreQa skrev:
Förlåt men jag såg den släta färgen som träpanel. Var trött när jag svarade.Hennke85 skrev:
Smidigt när man jobbar i trä, men inte här när man har en putsad källargrund, att börja försöka fräsa ur i putsen lär nog ställa till det mer än nödvändigt. Alternativet jag ser här är att lägga fog bakom gaveln på blecket och sedan försiktigt knacka in överkanten mot putsen. Är det bara runt 5 mm det handlar om så bör det inte se allt för tokigt ut i slutänden.
För puts gör man på liknande sätt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser inte alls snyggt ut varför sätta den där extremt fula vinkelplåten sådär ?? Hade räckt med en fog istället . Förstår att källarfönster som är utbytta kan vara lite luriga då det är puts , Men att försöka sätta dit en plåt som är rak mot puts som buktar är rätt dömt att misslyckas i utseende , Sen kan man såklart foga alltihop så att det blir tätt , Men hade dem skippat vinkelplåten och bara fogat runt fönstret istället skulle det se bättre ut estetiskt
Håller med Kokarn
Ser amatörmässigt ut, man fogar över och sidor sen ska fönsterblecket monteras som på bilden FreQa har bifogat.
Om öppningen från början är ojämn eller för stor så putsar man till den först.
Att borra hål i nya alufönster gör man bara mot en plåtfasad anser jag, och endast om det är absolut nödvändigt.
Ser amatörmässigt ut, man fogar över och sidor sen ska fönsterblecket monteras som på bilden FreQa har bifogat.
Om öppningen från början är ojämn eller för stor så putsar man till den först.
Att borra hål i nya alufönster gör man bara mot en plåtfasad anser jag, och endast om det är absolut nödvändigt.
Men då kan man inte ta betalt för plåten.Kokarn skrev:
Ser inte alls snyggt ut varför sätta den där extremt fula vinkelplåten sådär ?? Hade räckt med en fog istället . Förstår att källarfönster som är utbytta kan vara lite luriga då det är puts , Men att försöka sätta dit en plåt som är rak mot puts som buktar är rätt dömt att misslyckas i utseende , Sen kan man såklart foga alltihop så att det blir tätt , Men hade dem skippat vinkelplåten och bara fogat runt fönstret istället skulle det se bättre ut estetiskt
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 815 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 815 inlägg
Mina aluklädda elitfönster hade ett vanligt spår i träet under den nedersta utstickande aluprofilen. Var bara att köpa vanligt standard fönsterbleck, häkta dit och skruva med avsedda skruvar (ofta med Robertson-huvud).
Menar du övriga profiler så hade de en slits runtom som man kunde föra in plåten i (som ett smalt U i aluminiumet), men eftersom jag salade med trä så gjorde jag egen speciallösning.
Menar du övriga profiler så hade de en slits runtom som man kunde föra in plåten i (som ett smalt U i aluminiumet), men eftersom jag salade med trä så gjorde jag egen speciallösning.
Lite sent kanske, men har du möjlighet att ta en bild? Eller ännu hellre än monteringsanvisning.F falkn skrev:ag har aldrig haft fönster med synlig skruv/popnit i mina projekt i alla fall (har köpt några tusen fönster). Ser ju jäkligt trisst ut. Jag kan köpa att det finns tillfällen då man måste göra det, men detta var förmodligen inte ett sådant.
Kan gå ut och ta en bild på hur det bör se ut om någon är intresserad.
Klicka här för att svara