Tekniskt sett så är detta helt fel så vatten kan rinna förbi och orsaka fuktskador längre ner, kanske i just detta fallet relativt obetydligt då det är källarfönster.
Tekniskt rätt är att göra fönsterblecket 5 mm bredare på varje sida än öppningen och såga ur ett jack i fodret.
 
FreQa FreQa skrev:
Tekniskt sett så är detta helt fel så vatten kan rinna förbi och orsaka fuktskador längre ner, kanske i just detta fallet relativt obetydligt då det är källarfönster.
Tekniskt rätt är att göra fönsterblecket 5 mm bredare på varje sida än öppningen och såga ur ett jack i fodret.
Smidigt när man jobbar i trä, men inte här när man har en putsad källargrund, att börja försöka fräsa ur i putsen lär nog ställa till det mer än nödvändigt. Alternativet jag ser här är att lägga fog bakom gaveln på blecket och sedan försiktigt knacka in överkanten mot putsen. Är det bara runt 5 mm det handlar om så bör det inte se allt för tokigt ut i slutänden.
 
  • Gilla
Skräcksnöret
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Smidigt när man jobbar i trä, men inte här när man har en putsad källargrund, att börja försöka fräsa ur i putsen lär nog ställa till det mer än nödvändigt. Alternativet jag ser här är att lägga fog bakom gaveln på blecket och sedan försiktigt knacka in överkanten mot putsen. Är det bara runt 5 mm det handlar om så bör det inte se allt för tokigt ut i slutänden.
Förlåt men jag såg den släta färgen som träpanel. Var trött när jag svarade.
För puts gör man på liknande sätt
Närbild av en grå fönsterbleck med slät yta mot en vit putsad fasad, som illustrerar korrekt plåtarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser inte alls snyggt ut varför sätta den där extremt fula vinkelplåten sådär ?? Hade räckt med en fog istället . Förstår att källarfönster som är utbytta kan vara lite luriga då det är puts , Men att försöka sätta dit en plåt som är rak mot puts som buktar är rätt dömt att misslyckas i utseende , Sen kan man såklart foga alltihop så att det blir tätt , Men hade dem skippat vinkelplåten och bara fogat runt fönstret istället skulle det se bättre ut estetiskt
 
  • Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
Håller med Kokarn

Ser amatörmässigt ut, man fogar över och sidor sen ska fönsterblecket monteras som på bilden FreQa har bifogat.
Om öppningen från början är ojämn eller för stor så putsar man till den först.
Att borra hål i nya alufönster gör man bara mot en plåtfasad anser jag, och endast om det är absolut nödvändigt.
 
  • Gilla
falkn
  • Laddar…
Påminner om han som monterade våra fönster, han kapade med vinkelslip så sprutet hamnade på plåten. Det såg inte så roligt ut efter ett tag. Sen fick plåtslagare komma och göra det rätt.
 
Skumpe
Kokarn Kokarn skrev:
Ser inte alls snyggt ut varför sätta den där extremt fula vinkelplåten sådär ?? Hade räckt med en fog istället . Förstår att källarfönster som är utbytta kan vara lite luriga då det är puts , Men att försöka sätta dit en plåt som är rak mot puts som buktar är rätt dömt att misslyckas i utseende , Sen kan man såklart foga alltihop så att det blir tätt , Men hade dem skippat vinkelplåten och bara fogat runt fönstret istället skulle det se bättre ut estetiskt
Men då kan man inte ta betalt för plåten.
 
  • Haha
fsn
  • Laddar…
T tergo skrev:
tex elitfönster har spår i sina fönster, men det är krångligare att använda därför brukar plåtslagarna popnita plåtarna utanpå
[länk]
Hur används dessa spår? Finns det möjligen någon monteringsanvisning någonstans? Jag lyckas inte finna något som visar hur man egentligen gör.
 
MultiMan
Mina aluklädda elitfönster hade ett vanligt spår i träet under den nedersta utstickande aluprofilen. Var bara att köpa vanligt standard fönsterbleck, häkta dit och skruva med avsedda skruvar (ofta med Robertson-huvud).
Menar du övriga profiler så hade de en slits runtom som man kunde föra in plåten i (som ett smalt U i aluminiumet), men eftersom jag salade med trä så gjorde jag egen speciallösning.
 
Ja, det är alltså sidoplåtarna jag undrar över. Ska de in i spåret, och inte skruvas eller nitas? Eller kanske limmas? Hur?
 
F falkn skrev:
ag har aldrig haft fönster med synlig skruv/popnit i mina projekt i alla fall (har köpt några tusen fönster). Ser ju jäkligt trisst ut. Jag kan köpa att det finns tillfällen då man måste göra det, men detta var förmodligen inte ett sådant.

Kan gå ut och ta en bild på hur det bör se ut om någon är intresserad.
Lite sent kanske, men har du möjlighet att ta en bild? Eller ännu hellre än monteringsanvisning. :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.