28 139 läst ·
48 svar
28k läst
48 svar
Stänga altandörr från båda sidor trots endast ett handtag?
Jag tolkar det som den kraft som krävs för att sära två attraherade föremål när det gäller magneter.H H4z3 skrev:
Jag antog att du avsåg en dörrbroms i tidigare inlägg men jag kanske hade helt fel.H H4z3 skrev:
H H4z3 skrev:
Nej jag menade denna. Trodde den kallades spärr. Sitter en skruv med en liten hylsa i aktiva bladet och sen ska denna sitta i karmen. Hade fungerat kanon om det inte vore så att de fabriksborrade hålen är fel. Försökt borra egna men oavsett vart så hamnar man i själva mekanismen som rör sig när man stänger/öppnar passiva bladet.1 123abc skrev:
Har temporärt haft den där skruvad i plasten istället men det höll inte många veckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blev en Dictator V1600 vit, med tillhörande krok som ska passa. Måttade och mailade med Dictator Sverige.123abc skrev:Det finns en risk att dörrtillslutaren (dictator) kan vara lite trög men en 5+ bör nog klara det lite beroende på vad det är för dörrtillslutare som används om dörren är normalbred.
Det finns dörrtillslutare som är för starka för en femåring så kontrollera vilka Newton stängningskraften är justerbar.
Har fått hem den och tror att bästa funktion blir vertikalt längst upp till vänster på aktiva bladet.
En fundering. Du verkar ha stenkoll på det här med dörrar osv. Min dörr är ju PVC. Jag har inga bra erfarenheter av att få saker att fästa bra i plasten. Gamla spärren tex.
Funderade på om jag måste limma (Epoxy) eller om det borde gå med självborrande montageskruv med grova gäng?
Borde bli väldigt hög belastning på både krok och tillslutare. Man drar ju dörren mot sig (Inåtgående som sagt) och där har ju skruv sämst verkan så att säga. Känns som det bara är en tidsfråga innan skruven släpper.
Har du nå tips för montage på PVC?
Nu är ju iallafall produkten inhandlad så den frågan är utredd.
Produkter som diskuteras: "montageskruv"
Montageskruv
Montageskruvar kännetecknas av ett förstorat skruvhuvud som inte sjunker in i materialet efter skruvdragning. Dessa skruvar är idealiska för tillämpningar där man vill ha ett synligt montage, eftersom skruvhuvudet förblir synligt på ytan
Läs mer
I de flesta profiler finns en aluminium profil som man kan fästa i annars kan blindnitmuttrar vara ett alternativ men ytlagret kan vara lite mjukt så det inte sitter helt stabilt utan rör sig lite.
Just att fästa olika saker är väl det PVC är sämre på än trä, stål eller aluminiumfönster/dörrar men vissa saker kan man limma.
Dictator Sverige kanske har andra förslag om du frågar.
Just att fästa olika saker är väl det PVC är sämre på än trä, stål eller aluminiumfönster/dörrar men vissa saker kan man limma.
Dictator Sverige kanske har andra förslag om du frågar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden