Hej och god kväll.
Har ett litet problem.
Dörren tar i i nederkant på långsidan först, innan den gör det i överkant på långsidan. vilket gör att jag måste trycka till den för att den ska låsa igen. är det någon vänlig själ som kan detta och kan förklara ?
Sedan klimpar det något i överkant mot karmen (mindre på gångjärnssidan än låssidan) men det är väl karmskruvarna som skall justeras (?)
Har ett litet problem.
Dörren tar i i nederkant på långsidan först, innan den gör det i överkant på långsidan. vilket gör att jag måste trycka till den för att den ska låsa igen. är det någon vänlig själ som kan detta och kan förklara ?
Sedan klimpar det något i överkant mot karmen (mindre på gångjärnssidan än låssidan) men det är väl karmskruvarna som skall justeras (?)
Produkter som diskuteras: "karmskruv"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Bättre att ta en/två bilder än att göra en stllbildsfilm. Med vanliga bilder går det att zooma in.
Ta fyra bilder som tar var sin halva av långsidorna.
Med det du berättar så misstänker jag att den övre & nedre karmskruvarna/karmhylsorna på handtagssidan behöver justeras lite så att det blir bredare öppning.
Med det du berättar så misstänker jag att den övre & nedre karmskruvarna/karmhylsorna på handtagssidan behöver justeras lite så att det blir bredare öppning.
Demmpa skrev:
Bättre att ta en/två bilder än att göra en stllbildsfilm. Med vanliga bilder går det att zooma in.
Hej. den tar inte i karmen utan det jag menar är att när den är stängd så är det stumt nedtill men sviktar lite om jag trycker på bladet i ovankant på långsidan.
Så att när jag ska få den att gå i lås måste jag trycka till på dörren. Sen är det lite svikt pga tätningslist såklart.
Är dörrbladet skevt så är det inte så mycket man kan göra... Det blir aldrig bra. Men du får väl sätta en tjock tätningslist. Sedan går det att justera blecket i dörrkarmen så att det glappar lite.Jontestark skrev:
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
dörren är inte skev men måste kunna justera så jag slipper trycka till på bladet tänker jag.Cheesen skrev:
Är dörren ny? För i så fall är det det som är ”felet”, om något år så har gummilisten ändrat form så att det blir lättare att stänga.
Går det att justera slutblecket?
Här är en tråd med liknande problem som du har, https://www.byggahus.se/forum/threads/justera-slutbleck-yale-doorman.297286/
Kom på en sak, när du trycker in dörrbladet vid handtagssidan, hur beter sig gångjärnen?
”Sviktar” dom i sidled? Blir glipan mellan dörrbladet & karmen större på gångjärnssidan?
För om det gör det så kan det behövas en justering av gångjärnen så att glipan blir lite större.
Går det att justera slutblecket?
Här är en tråd med liknande problem som du har, https://www.byggahus.se/forum/threads/justera-slutbleck-yale-doorman.297286/
Kom på en sak, när du trycker in dörrbladet vid handtagssidan, hur beter sig gångjärnen?
”Sviktar” dom i sidled? Blir glipan mellan dörrbladet & karmen större på gångjärnssidan?
För om det gör det så kan det behövas en justering av gångjärnen så att glipan blir lite större.
Jo, lite går det att justera,Jontestark skrev:
”1487-1 - 1487-4 har justerläppar i kappan för att erhålla rätt listtryck.”
https://www.if-sakerhet.se/godkant-slutbleck-assa-connect-1487-2-plant.html
Produkter som diskuteras: "slutbleck"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden