Har nyligen gjort en renovering och fått en skjutdörr installerad. Den gled fint i början där den hänger i en skena upptill och hängde några millimeter över golvet. Nu står den på golvet och går bara att flytta om man lyfter den samtidigt som man drar i den.

Hur kan detta ha skett och kan man fixa det själv? Har ingen bild just nu men kan bidra med det senare.

ClasseClas
Förmodligen behöver du justera upp dörren. Det finns skruvar som man kommer åt med tunn blocknyckel som följer med pocketkarmen. Kruxet är att det är "snygglister" som måste tas bort för att komma åt skruvarna i efterhand.

Jag installerade en sån här karm i somras,
https://www.pocket.no/skyvedorskarmer

Kolla på videon eller monteringsanvisningen så förstår du. Enklast är att ta in snickaren igen. Är det väl injusterat borde det inte sätta sig senare. I mitt fall fick jag göra en avväxling i den bärande väggen för att få till installationen av den nya karmen med skjutdörr.

• Gilla
SM7FBJ
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Förmodligen behöver du justera upp dörren. Det finns skruvar som man kommer åt med tunn blocknyckel som följer med pocketkarmen. Kruxet är att det är "snygglister" som måste tas bort för att komma åt skruvarna i efterhand.

Jag installerade en sån här karm i somras,
[länk]

Kolla på videon eller monteringsanvisningen så förstår du. Enklast är att ta in snickaren igen. Är det väl injusterat borde det inte sätta sig senare. I mitt fall fick jag göra en avväxling i den bärande väggen för att få till installationen av den nya karmen med skjutdörr.
Tack för svaret, ska kolla om/hur det går

SM7FBJ SM7FBJ skrev:
Tack för svaret, ska kolla om/hur det går
Bra video!
Ska ta bort ena listen upptill och spänna upp dörren så att den inte hänger/står på golvet!

SM7FBJ SM7FBJ skrev:
Bra video!
Ska ta bort ena listen upptill och spänna upp dörren så att den inte hänger/står på golvet!
Har du koll på om det är en 13-nyckel man använder för att justera upphängningen av dörren?

ClasseClas
Gissar att du frågar mig. Jag fick med en tunn nyckel med karmen, vet ej dimension faktiskt och kan ej kolla (är ej på landet).

Jag har fixat det ClasseClas! Tack för din medverkan och video som var perfekt. Det blev dock ett litet märke när jag tog bort listen men nu glider dörren fint ut och in. Det lilla märket syns bara för oss som vet om det.

Det var en 13 nyckel som behövdes och jag hade faktiskt en specialare som var extra tunn!
:cool:

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Det syns knappt, besökare ser det aldrig, bara vi....;) men det blev riktigt bra, tack än en gång!

• Närbild på snickeriarbete där dörrkarm möter dörrfoder med fint resultat, smärre skador syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.