Har nyligen gjort en renovering och fått en skjutdörr installerad. Den gled fint i början där den hänger i en skena upptill och hängde några millimeter över golvet. Nu står den på golvet och går bara att flytta om man lyfter den samtidigt som man drar i den.
Hur kan detta ha skett och kan man fixa det själv? Har ingen bild just nu men kan bidra med det senare.
Hur kan detta ha skett och kan man fixa det själv? Har ingen bild just nu men kan bidra med det senare.
Förmodligen behöver du justera upp dörren. Det finns skruvar som man kommer åt med tunn blocknyckel som följer med pocketkarmen. Kruxet är att det är "snygglister" som måste tas bort för att komma åt skruvarna i efterhand.
Jag installerade en sån här karm i somras,
https://www.pocket.no/skyvedorskarmer
Kolla på videon eller monteringsanvisningen så förstår du. Enklast är att ta in snickaren igen. Är det väl injusterat borde det inte sätta sig senare. I mitt fall fick jag göra en avväxling i den bärande väggen för att få till installationen av den nya karmen med skjutdörr.
https://www.pocket.no/skyvedorskarmer
Kolla på videon eller monteringsanvisningen så förstår du. Enklast är att ta in snickaren igen. Är det väl injusterat borde det inte sätta sig senare. I mitt fall fick jag göra en avväxling i den bärande väggen för att få till installationen av den nya karmen med skjutdörr.
Tack för svaret, ska kolla om/hur det gårClasseClas skrev:
Förmodligen behöver du justera upp dörren. Det finns skruvar som man kommer åt med tunn blocknyckel som följer med pocketkarmen. Kruxet är att det är "snygglister" som måste tas bort för att komma åt skruvarna i efterhand.
[länk]
Jag har fixat det ClasseClas! Tack för din medverkan och video som var perfekt. Det blev dock ett litet märke när jag tog bort listen men nu glider dörren fint ut och in. Det lilla märket syns bara för oss som vet om det.
Det var en 13 nyckel som behövdes och jag hade faktiskt en specialare som var extra tunn!

Det var en 13 nyckel som behövdes och jag hade faktiskt en specialare som var extra tunn!
Klicka här för att svara