Jag trodde att det gick att se om ett fönster var 2- eller 3-glas. Bilden på mitt fönster här t ex var jag säker på att det var 3-glas, då det ser ut som att det är två kassetter och totalt därmed 3 glas. Men så fick jag höra att det inte gick att se på det sättet.

Vad gäller egentligen?
 
  • Närbild på ett fönsters hörn som visar fönsterkassetter och potentiellt flera glasskivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ha ett tänt ljus på insidan och räkna reflektionerna i glasen?
 
  • Gilla
Plutus och 2 till
  • Laddar…
Ser ut som 2glas
 
J Jörgen Ö skrev:
Ser ut som 2glas
Ok, men hur ser ett 3-glas ut då?
 
K Kurtivan skrev:
Ha ett tänt ljus på insidan och räkna reflektionerna i glasen?
Lättare sagt än gjort. Ser hur många reflektioner som helst. Får nog vänta tills det blir kväll.
 
Jag använder en laserpekare (t.ex. som finns i en ir-termometern) lys snett in i glaset och räkna antal ytor, 6 st för 3-glas fönster. Ditt fönster är ett 3-glas vid 2-glas är där bara 1 st al-ram. I ramen står även tillverkningsdag på glas-kasetten.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
3 glas
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
det är 3-glas, en aluminiumspalt per luftspalt.
Antal glas = antal spalt + 1
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Tack för svaren!
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
det är 3-glas, en aluminiumspalt per luftspalt.
Antal glas = antal spalt + 1
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
det är 3-glas, en aluminiumspalt per luftspalt.
Antal glas = antal spalt + 1
Johannes är du 100% säker? Jag har bara EN al-spalt och mina ska vara 3-glas men just färdig så vet ej om lurad. Finns ju en äldre och en nyare variant på 3 glas....
 
  • Gilla
StamJ
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Jag använder en laserpekare (t.ex. som finns i en ir-termometern) lys snett in i glaset och räkna antal ytor, 6 st för 3-glas fönster. Ditt fönster är ett 3-glas vid 2-glas är där bara 1 st al-ram. I ramen står även tillverkningsdag på glas-kasetten.
Är du 100? Är det det aldrig en al-ram på 3-glas? Inte de nyaste heller? (skulle ha 3 glas.. har 2 al-ram.. Precis färdigbyggt)
 
Det går även att tända en tändare eller ljus och räkna antal lågor som reflekteras.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
harry73
MarieBör MarieBör skrev:
Är du 100? Är det det aldrig en al-ram på 3-glas? Inte de nyaste heller? (skulle ha 3 glas.. har 2 al-ram.. Precis färdigbyggt)
2 aluram är alltid 3 glas. Men det finns också energiglas som inte har luftspalt men isolerande plastglas mellan vanligt glas.

Ts har 3glas
 
  • Gilla
MarieBör
  • Laddar…
MarieBör MarieBör skrev:
Johannes är du 100% säker? Jag har bara EN al-spalt och mina ska vara 3-glas men just färdig så vet ej om lurad. Finns ju en äldre och en nyare variant på 3 glas....
Ta en bild och ladda upp i tråden och kanske en länk till vad du beställt.
Även om det är någon text i kasetten så kan man kolla på den
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.