Sangris skrev:
Minns jag inte fel så läste jag nyligen att det i byggnormen står att skum inte är tillåtet? Har jag läst fel eller har jag fått något om bakfoten?
Låter konstigt. Däremot är det väl så (tror jag, hörde något rykte) att vanligt skum inte får användas utan någon typ av andningsskydd, p.g.a. de gifta ämnen som bildas när den expanderar. Finns skum med inget/lite av det där farliga.

Så som jag förstått det kommer det inget av det där farliga när skummet expanderat/torkat klart.

PS. Känner till en fönster försäljare som inte kan vara i närheten när de skummar. Jag själv brukar sätta på mig en andningsmask, men har tyvärr fuskat flera gånger när 'man bara' skall skumma lite. Rekommenderar dock alltid att använda andningsmask (med rätt filter) och god ventilation. Den där gasen kan väl utlösa allergi, som man sedan kan få leva med resten av livet.

//Michael

Då detta var en av trådarna jag konsulterade tänkte jag komplettera den med mina erfarenheter.

Då jag behövde dreva fönstren medan temperaturen dagtid ännu låg runt 0:an verkade det väl chansartat att köra med Essve Fog & Drev 199 eller Casco Flex Extra, och vinterskum (=vanligt fogskum) vågade jag inte med. Så jag drevade utifrån med drevremsa.

Tänkte sedan vara lat och köra flexibelt skum istället för bottningslisten invändigt. Köpe en flaska Casco Flex Extra för drygt 200:-. Jag som är novis på fogskumning fick flaskan att räcka drygt tre fönster (vilket ger ett pris på över 10:-/meter fog) och dessutom hamnade ganska mycket utanför fogen, inklusive på fönsterkarmen, medan det på andra ställen inte blev helt tätt. Det är svårt att skumma bara 2-3 cm djupt...

Jag kan alltså rekommendera att inte göra på detta sätt. Om temperaturen tillåter att man kör flexskum från början hade jag provat det då det torde vara mycket lättare med en helt tom fog, men resterande fönster kommer jag köra bottningslist av "skumplast" bakom mina drevremsor av glasull.

• Gilla
Silvery
  • Laddar…
köp inte engångs burkar...

Köp en pistol och sedan skum, den som är till för fönster och dörrar...

Kan inte bli enklarare... och billigare...

el_richard, var köper man pistol och patroner då??
Jag var faktiskt på optimera förut efter att en kompis prata om samma som du, men dom sa att det var ovanligt och att bara vissa yrkesfolk hade detta + att pistolen var svindyr (enligt dom, fick inget pris) och att skum patronerna bara gick köpa i storpack och att hållbarheten på dom var kort.

Dom var tvungna att specialbeställa detta om jag skulle ha.

en riktig järn/bygg handel. inge bauhaus/byggmax skit.

typ bejier, woody, järnia.

skumpatroner köpes styck. pistolen ca 600 kr. Men det är det värt.

www.bake.se perfektskum heter deras.

Se länk, finns bilder där.

Håller på lindrev. Bra monteringsverktyg är vinkeln som klarar smala springor.
Fogskum är tveksamt ur miljösynpunkt och försvårar troligen framtida fönsterbyten.

försvårar framtida fönsterbyten??? bara att såga ur isoleringen. klart.

köper man tveksamma fönster så kanske man vill ha snabblås på hela fönsterpartiet :D PVC fönster byter man bara en gång :p skum är modellen ;)

sedan finns det miljövänligt skum utan isocyanater

Jag rekommenderar att man skaffar en slangklämma för att begränsa mängden skum som flyger ut. Detta då till 'vanliga' skum flaskor med slang. Slangklämman kan man köpa i en Zoo affär. Användas till luft slang i akvarium.

Vet inte om det heter slangklämma, kanske kallas något annat.

Ett ytterliggare tips är att inte köra helt slut på burken. Mot slutet så kan det bli stora luft/gas bubblor i skummet. Alltså inte bara de små som skall finnas där, utan stora på upp till flera centimeter stora. Det hörs också att det låter annorlunda mot slutet när man skummar. Jag gjorde av med två flaskor per fönster. Låter kanske mycket, men Bygg Max skummet var billigt och bra. Tänkte först köra med FlexSkum, ett mycket dyrt och lite mjukare skum (och mindre giftiga ämnen). Det skummet var dock väldigt svårt att skumma utan stora luft fickor. Har använt det inne runt vent-rör.

1 flaska med patronen räcker till ca 5 fönster. billigare i längden

Lagavulin skrev:
Samma som bottningslist eller plastad "vanlig" drevremsa av typ isover?

Lagavulin
aha, då har alla knastar på detta forum som satt den plastade utåt gjort fel...den ska vara innåt och oplastat utåt

Då bumpar vi denna, 12 år senare. Personligt rekord :love:
Står själv inför drevning nu. Min yttervägg har 12 fönster så det är ju kul om det blir bra. Jag funderar sätta bottningslist ytterst då regnet för det mesta ”ligger på” på denna sida. Sen blir det drev och sist även bottningslist innerst med fog för att täta mot byggfolien. Det känns som en säker metod, men kanske onödigt komplicerad...
Jag slipper fuktigt drev, men det blir ett jäkla pill.

Då det redan är monterat foder borde det enklaste vara att skumma, men jag vet inte om jag vågar... :thinking:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.