Hej!
Har problemet att det inte går att dra ner handtagen till våra köksfönster hela vägen ner då det verkar som att låskolvarna från fönstret tar i beslagen som sitter i fönsterkarmarna. Har testat att ta bort alla beslag och då gick det att dra ner handtagen hela vägen. Dock ser det inte så bra ut samt att fönstrena glappar lite. Tacksam för all hjälp jag kan få!
Har problemet att det inte går att dra ner handtagen till våra köksfönster hela vägen ner då det verkar som att låskolvarna från fönstret tar i beslagen som sitter i fönsterkarmarna. Har testat att ta bort alla beslag och då gick det att dra ner handtagen hela vägen. Dock ser det inte så bra ut samt att fönstrena glappar lite. Tacksam för all hjälp jag kan få!
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 inlägg
De där blecken har en flärp som man kan justera (knacka in flärpen med flatmejsel + hammare), lägg på en kludd av något fett du har hemma.
jag tror att fönstret hängt sig litet så låskolven tar emot i nederkant slutblecket,
antagligen får du justera gångjärnen lite eller fila lite i nederkant slutbleck
prova lyft lite i framkant båge samtidigt som du vrider på handtaget
antagligen får du justera gångjärnen lite eller fila lite i nederkant slutbleck
prova lyft lite i framkant båge samtidigt som du vrider på handtaget
Produkter som diskuteras: "slutbleck"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
Frågan är vad som har ändrats sedan det fungerade.
Börja med att smörja spanjoletten, jag rekommenderar litiumfett på sprayburk.
Antingen hänger fönstret så kolvarna inte går fria i slutblecket eller så går inte fönstret igen fullt vilket kan bero på flera orsaker allt från att det ligger något i kläm t.ex en lite lite sten till att fönstret tappat former eller blivit skevt.
När du testar spanjoletten med fönstret på vid gavel så håll emot för kolvarna med ett finger för att se om den fungerar sämre med belastning på någon kolv.
Börja med att smörja spanjoletten, jag rekommenderar litiumfett på sprayburk.
Antingen hänger fönstret så kolvarna inte går fria i slutblecket eller så går inte fönstret igen fullt vilket kan bero på flera orsaker allt från att det ligger något i kläm t.ex en lite lite sten till att fönstret tappat former eller blivit skevt.
När du testar spanjoletten med fönstret på vid gavel så håll emot för kolvarna med ett finger för att se om den fungerar sämre med belastning på någon kolv.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden