Ber om ursäkt för om det är fel forumsdel men det är åtminstone relaterat till fönster.

Jag har via en snickare bytt fönster på huset men då fel plåtar till fönsterblecken levererades så kunde jobbet inte göras helt klart i väntan på plåtarna. Man har då låtit vissa delar stå öppna och inte täckt för med tejp etc.
På södersidan så noterade jag idag att fogskummet man drevade med har gulnat kraftigt (det är vitt på insidan) och när jag googlar så ska inte fogskum utsättas för solljus.

Det har vara varit ett par dagar med sol sedan fönsterna monterades men jag undrar om det redan kan ha tagit skada och vad i så fall effekten blir? Vittrar det sönder? Bör jag oavsett be dem göra om? Det är redan klätt med foder på insidan.
Bifogar en bild på hur det ser ut.

• Gulnat fogskum mellan trälist och fönsterkarm, exponerat för solljus.
Tycker det ser ut precis som det brukar göra. Lite gulnat.

raveper raveper skrev:
Tycker det ser ut precis som det brukar göra. Lite gulnat.
Tack. Googlade lite mer och det verkar finnas sådana som är uv-beständiga så får hoppa att det är så.

Hur länge har det varit utsatt för sol?

1 123abc skrev:
Hur länge har det varit utsatt för sol?
Fönsterna sattes upp vecka 41. Är vecka 43 och det har väl varit ett par dagar med sol sen dess. Svårt att säga hur många timmar..

Tar ju nåt år innan det är ett problem med solen.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
K Kennster skrev:
Fönsterna sattes upp vecka 41. Är vecka 43 och det har väl varit ett par dagar med sol sen dess. Svårt att säga hur många timmar..
Då är det nog ingen fara, det tar längre tid än så.
Fogskum som blivit dåligt smular när man tar på det och det känns annorlunda.

1 123abc skrev:
Då är det nog ingen fara, det tar längre tid än så.
Fogskum som blivit dåligt smular när man tar på det och det känns annorlunda.
Jag misstänkte att det är så men kändes som att jag behövde fråga runt lite. Det känns precis som det som inte utsatts så det är bara färgen som ändrats.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.