Jag har stora (110×110) vridfönster som sattes in någon gång i början av 90-talet. Det är treglaskassetter i dem men nu har några släppt ut gasen och blivit mjölkiga.
Jag frågade om pris på nya kassetter (för att byta själv) hos en glasmästare och fick pris på treglas. Jag frågade om inte utvecklingen hade gått framåt såpass att det borde räcka med tvåglas numera med samma tjocklek på kassetten för att uppnå samma isoleringsvärde men jag fick bara ett svävande svar då de naturligtvis hellre säljer det dyrare treglaset.
Är det någon oberoende som vet?

Ekonomiskt brukar det inte gå att försvara 3-glas men de har bättre ljudisolering vilket kan vara en faktor att ta hänsyn till.

Jag har köpt kassetter ett par gånger på interglas.se som håller vettiga priser.

mexitegel mexitegel skrev:
Ekonomiskt brukar det inte gå att försvara 3-glas men de har bättre ljudisolering vilket kan vara en faktor att ta hänsyn till./QUOTE]
Jag bor mitt ute i klorofyllen så ljud är inget problem. Tack för tipset!

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Det beror på. Det finns ingen standard på två- eller tre glas så det beror helt på hur kassetten är uppbyggd. Även vid samma tjocklek kan det skilja då olika glasprodukter har olika egenskaper. Så vad är du ute efter? Har du något lägsta u-värde du accepterar? Hur är det med ljusinsläpp, solinstrålning, inbrottsskydd?

H Hans G2 skrev:
Det beror på. Det finns ingen standard på två- eller tre glas så det beror helt på hur kassetten är uppbyggd. Även vid samma tjocklek kan det skilja då olika glasprodukter har olika egenskaper. Så vad är du ute efter? Har du något lägsta u-värde du accepterar? Hur är det med ljusinsläpp, solinstrålning, inbrottsskydd?
Jag undrar mest vilket U-värde som de gamla rutorna kan tänkas ha haft så jag vet vad jag kan ersätta dem med, till ett rimligt pris. Resten behöver jag inte fundera så mycket över. Tjockleken får bli så att de passar i bågarna. De nuvarande är runt 20 mm

Gamla 3-glas ligger över 2,0.

• Gilla
maxiq
  • Laddar…
Nya 2-glas med argon och energiglas kan bli runt 1,1 och motsvarande 3-glas med argon och dubbla energiglas blir väl kanske runt 0,6.
Och så finns det att köpa 3-glas utan argon och energiglas med ca 1,9.
Kan handlas på flera platser, jag har köpt på GlasNet.nu .

M maxiq skrev:
Jag undrar mest vilket U-värde som de gamla rutorna kan tänkas ha haft så jag vet vad jag kan ersätta dem med, till ett rimligt pris. Resten behöver jag inte fundera så mycket över. Tjockleken får bli så att de passar i bågarna. De nuvarande är runt 20 mm
Är det verkligen 3-glaskassetter som inte är tjockare än 20 mm?
För att komma till 20 mm passar nog 2-glas bättre. 4 - 12 - 4 till exempel.

• Gilla
Lasselano
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Är det verkligen 3-glaskassetter som inte är tjockare än 20 mm?
För att komma till 20 mm passar nog 2-glas bättre. 4 - 12 - 4 till exempel.
Jag hade inte fönstren inom synhåll när jag skrev det. Nu ser jag att det är snarare 25-30 mm

M maxiq skrev:
Jag hade inte fönstren inom synhåll när jag skrev det. Nu ser jag att det är snarare 25-30 mm
Finns det något stansat i det befintliga isolerglaskassetterna?
Det talar om vad du har idag.

M maxiq skrev:
Ok.

Jag hade valt 2-glas om det går att få tag i den aktuella tjockleken. Det kan bli lite högre U-värde men det är marginellt och blir nog svårt att räkna hem, lite beroende på vad du har för uppvärmningssystem.

1 123abc skrev:
Finns det något stansat i det befintliga isolerglaskassetterna?
Det talar om vad du har idag.
Bara märket Polarpane

Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Ok.

Jag hade valt 2-glas om det går att få tag i den aktuella tjockleken. Det kan bli lite högre U-värde men det är marginellt och blir nog svårt att räkna hem, lite beroende på vad du har för uppvärmningssystem.
Jag har hittat tvåglas på Interglas och med den tjockleken ligger U på runt 1,13 vilket är helt okej för mig. Jag har luftsolfångare, luftvärmepump och snart vedkamin

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.