Jag har en altandörr som är långt från tät. I övre vänstra hörnet är det en glipa på ca 5-6mm. I övrigt så sluter dörren tätt. Rykten säger att någon försökt bryta sig in via altandörren (innan vi köpt huset) och det är lite skador på beslag o karm. Har ni förslag på vad man kan göra för att få dörren tät?
skruva loss slutblecket och knacka in höger sida som buktar utåt så dras dörren närmare karmen
eller köp ett nytt slutbleck
sen tror jag att skadan på karmen beror på att kolvar på spanjoletten inte varit tillräckligt indragna när dörren stängs ,
eller köp ett nytt slutbleck
sen tror jag att skadan på karmen beror på att kolvar på spanjoletten inte varit tillräckligt indragna när dörren stängs ,
Produkter som diskuteras: "slutbleck"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
Med den beskrivningen och bilder så bör du kontrollera:
Jag tror att det beror på en kombination av det som bör kontrolleras.
För att rikta en dörr så lägger du hammarskaftet i vägen för dörrbladet längst ner sedan trycker du till några gånger högst upp, det brukar räcka.
- Karmens montage och fastsättning.
- Spanjolettens funktion tryck på kilkolvarna när spanjoletten är stängd för att kontrollera glapp och funktion
- Kontrollera springan i framkant och om den ändrar sig när spanjoletten manövreras.
- Hur dörrbladet sitter i karmen
Jag tror att det beror på en kombination av det som bör kontrolleras.
För att rikta en dörr så lägger du hammarskaftet i vägen för dörrbladet längst ner sedan trycker du till några gånger högst upp, det brukar räcka.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden