Jag har en altandörr som är långt från tät. I övre vänstra hörnet är det en glipa på ca 5-6mm. I övrigt så sluter dörren tätt. Rykten säger att någon försökt bryta sig in via altandörren (innan vi köpt huset) och det är lite skador på beslag o karm. Har ni förslag på vad man kan göra för att få dörren tät?

• Skadad altandörr med en glipa vid övre vänstra hörnet och skadat dörrbeslag som visar tecken på inbrottsförsök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altandörr med synlig glipa i övre vänstra hörnet och trädgården synlig genom fönstret.
    Skapa konto
  • Altandörr med synlig glipa i övre vänstra hörnet, skador på karmen indikerar tidigare inbrottsförsök.
    Skapa konto
skruva loss slutblecket och knacka in höger sida som buktar utåt så dras dörren närmare karmen
eller köp ett nytt slutbleck
sen tror jag att skadan på karmen beror på att kolvar på spanjoletten inte varit tillräckligt indragna när dörren stängs ,

När du skriver knacka in högersida. Menar du knacka in karmen eller knacka på dörren? Och menar du knacka på dörren hur gör jag det då dörren?

Kolla också låshakarna i dörren så inget i den mekanismen blivit snett om man brutit upp dörren.

R roband915 skrev:
När du skriver knacka in högersida. Menar du knacka in karmen eller knacka på dörren? Och menar du knacka på dörren hur gör jag det då dörren?
Men så dum jag är :) du menar ju själva slutblecket såklart :)

R roband915 skrev:
Men så dum jag är :) du menar ju själva slutblecket såklart :)
Ja slutblecket
det bästa hade nog varit om du köpt ett nytt slutbleck och skruvat dit

Med den beskrivningen och bilder så bör du kontrollera:
  • Karmens montage och fastsättning.
  • Spanjolettens funktion tryck på kilkolvarna när spanjoletten är stängd för att kontrollera glapp och funktion
  • Kontrollera springan i framkant och om den ändrar sig när spanjoletten manövreras.
  • Hur dörrbladet sitter i karmen
Jag misstänker att den övre kilkolven inte kilar i slutblecket utan endast går emot träet och därför blir det inget listtryck.
Jag tror att det beror på en kombination av det som bör kontrolleras.
För att rikta en dörr så lägger du hammarskaftet i vägen för dörrbladet längst ner sedan trycker du till några gånger högst upp, det brukar räcka.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.