Hejsan !

Jag sitter här och "fiskar" efter en lösning på mitt problem. Hoppas att Ni har tid och lust att ge mig tips och rådgivning i frågan. Tack i förskott.
Jag köpte ny ytterdörr från finska Pihla ( modell M31) som de skickade till Sverige med låshus i. Till den köpte jag på K-rauta beslagspaket Habo, se här: https://www.bygghemma.se/inredning-...O24NPCqIXwjJw0fwMS0Ke1XD1kfBfgGhoCHREQAvD_BwE
Igår ringde snickaren och sa att den del som sitter på insida av vrede passar inte, se bifogad bild. Kan Ni vara snälla och tipsa - hur kan vi lösa det ?

Tacksam för snabba svar eftersom huset står nu olåst. :cry:
 
  • Del av dörrvred med skruv och metallfäste på en grå yta, olämplig för ytterdörr M31.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vad är det för låshus?
Passar inte vredet på vredmedbringaren? Är vredmedbringaren för lång?
Passar inte vredmedbringaren på låshuset?
Hur ser låshuset ut?
 
Hej, kolla bilder. Jag tror det är det sista problemet som du beskrev.
 
  • Närbild av en dörr med en synlig låscylinder och handtag i monteringsfasen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en dörrlåsmekanism med handtag, säkerhetsvarningar och CE-märkning på en svart dörrkant med träbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Demmpa Demmpa skrev:
Vad är det för låshus?
Passar inte vredet på vredmedbringaren? Är vredmedbringaren för lång?
Passar inte vredmedbringaren på låshuset?
Hur ser låshuset ut?
Det är ABLOY LC102
 
Till finsk lås så är det det höjden på skruvhålen som brukar skilja så man får vända cylinderringen upp och ner och hoppas att det går att använda vredet och det fortfarande täcker över urtaget.
Annars får du köpa finska vred.
 
1 123abc skrev:
Till finsk lås så är det det höjden på skruvhålen som brukar skilja så man får vända cylinderringen upp och ner och hoppas att det går att använda vredet och det fortfarande täcker över urtaget.
Annars får du köpa finska vred.
Tack, ska prova...Det är låshus ABLOY LC102, säger det något mer ?
 
Ser ut att vara standardutförande.
 
Vazal Vazal skrev:
Tack, ska prova...Det är låshus ABLOY LC102, säger det något mer ?
Problemet är att det går inte att få tag i finska grejer ( ABLOY) här i Sverige.
 
Vazal Vazal skrev:
Problemet är att det går inte att få tag i finska grejer ( ABLOY) här i Sverige.
ASSA ABLOY material finns hos typ varenda låssmed, byggvaruhus, mfl.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ser ut att vara standardutförande.
Nej, inte som ASSA, dem ser olika på insida och utsida av dörren
 
Demmpa Demmpa skrev:
ASSA ABLOY material finns hos typ varenda låssmed, byggvaruhus, mfl.
Fick veta att ASSA ABLOY och ABLOY har olika standart.
 
Demmpa Demmpa skrev:
[länk]
[länk]
Ja, en sådan som på sista länk sitter i dörren men vars kan man köpa beslagspaket just till den då ?
 

Bästa svaret

Vazal Vazal skrev:
Problemet är att det går inte att få tag i finska grejer ( ABLOY) här i Sverige.
Många låssmeder har abloy vred det användes till äldre abloy motorlås bland annat, bara fråga hos din lokala låssmed.
Till vissa finska låshus klipper man bort krysset till vredmedbringaren så den endast är platt men kan inte svara på om det krävs för ditt låshus, det finns en speciell medbringare till finska låshus.
 
Redigerat:
  • Gilla
Vazal
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Många låssmeder har abloy vred det användes till äldre abloy motorlås bland annat, bara fråga hos din lokala låssmed.
Till vissa finska låshus klipper man bort krysset till vredmedbringaren så den endast är platt men kan inte svara på om det krävs för ditt låshus.
Tack, kollar imorgon med en här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.