Hej,
I regel kostar en vanlig ytterdörr mellan 5000 och 20 000 kr på stormarknaderna. Gemensamt för dessa dörrar är att alla använder sig av behandlad spånskiva kallad HDF. HDF reagerar segare på fukt än vanlig spånskiva men även denna kommer ge med sig och expandera till slut. En dörr där spånskivan expanderat leder oftast till skador som inte går att reparera. Det är inte ovanligt att tillverkaren kräver extra tak över dörren för att garantin ska gälla.
Varför använder man spånskiva i en ytterdörr? Jo för att det klassas som dött material,d.v.s det rör sig inte som massivt gör, dessutom är det billigt.
Det andra alternativet är dörrar utan spånskiva som då i regel kostar 25 000 och uppåt. En uppenbar fördel borde vara att dörrarna har mindre risk att dra på sig skador som inte går att reparera. Tillverkarna av dessa dörrar kräver generellt inte häller extra tak över dörrarna för att garantin ska gälla. Högt pris är dock ingen garanti för att dörren inte innehåller spånskiva.
Kan det vara så att 2-3 "billigare" dörrar representerar 1 "dyrare" dörr både i livslängd och pris?
Vad har du för erfarenhet av ytterdörrar? Hur länge har dina varat? Sitter de i utsatt läge?
I regel kostar en vanlig ytterdörr mellan 5000 och 20 000 kr på stormarknaderna. Gemensamt för dessa dörrar är att alla använder sig av behandlad spånskiva kallad HDF. HDF reagerar segare på fukt än vanlig spånskiva men även denna kommer ge med sig och expandera till slut. En dörr där spånskivan expanderat leder oftast till skador som inte går att reparera. Det är inte ovanligt att tillverkaren kräver extra tak över dörren för att garantin ska gälla.
Varför använder man spånskiva i en ytterdörr? Jo för att det klassas som dött material,d.v.s det rör sig inte som massivt gör, dessutom är det billigt.
Det andra alternativet är dörrar utan spånskiva som då i regel kostar 25 000 och uppåt. En uppenbar fördel borde vara att dörrarna har mindre risk att dra på sig skador som inte går att reparera. Tillverkarna av dessa dörrar kräver generellt inte häller extra tak över dörrarna för att garantin ska gälla. Högt pris är dock ingen garanti för att dörren inte innehåller spånskiva.
Kan det vara så att 2-3 "billigare" dörrar representerar 1 "dyrare" dörr både i livslängd och pris?
Vad har du för erfarenhet av ytterdörrar? Hur länge har dina varat? Sitter de i utsatt läge?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Jag har en trädörr (inte spån). Satt när jag köpte radhuset, har troligen suttit där sedan 2003. Jag oljar den var 3-4 år...skulle behöva kite mer men har inte ids. Inget tak, dörren håller men ser lite tråkig ut när den inte är nyoljad...
Som jag skrev i en annan tråd..
"Jag köpte en 30 år gammal Teakdörr tillverkad av SnickarPer, på blocket för 2000kr. Slippapper, olja, nya gångjärn etc. för ett par tusen till. La ner cirka 35-40h på dörren och den är redo ör ytterligare 30 år. (med lite tätare intervall på underhål såklart..)
Hade själv inte lust att betala 45-60.000 för en "riktig" dörr men ville samtidigt inte investera i skräp.. Kanske kan vara en väg för er också? Vill man inte ha trälooken kan ju använda en linoljefärg."
"Jag köpte en 30 år gammal Teakdörr tillverkad av SnickarPer, på blocket för 2000kr. Slippapper, olja, nya gångjärn etc. för ett par tusen till. La ner cirka 35-40h på dörren och den är redo ör ytterligare 30 år. (med lite tätare intervall på underhål såklart..)
Hade själv inte lust att betala 45-60.000 för en "riktig" dörr men ville samtidigt inte investera i skräp.. Kanske kan vara en väg för er också? Vill man inte ha trälooken kan ju använda en linoljefärg."
väldigt snyggtK KjellTimell skrev:Som jag skrev i en annan tråd..
K KjellTimell skrev:Som jag skrev i en annan tråd..
väldigt snyggt
Har man ett utsatt läge för dörren, kustnära, syd/västläge/inget tak etc så få man nog bita i det sura äpplet och betala lite mera för en riktig trädörr.
Mina är minst 30-40år gamla och ser fortfarande fina ut.
Mina är minst 30-40år gamla och ser fortfarande fina ut.
Har en dörr från Bovalls. Fruktansvärt dyra idag men hanterbart när vi köpte den för 17-18 år sedan.

Är i skick som ny och kommer överleva både mig och mina barns barn.....
Sitter i nordostfasad under tak.

Är i skick som ny och kommer överleva både mig och mina barns barn.....
Sitter i nordostfasad under tak.
Teak dörrar verkar vara det som håller bäst och jag undrar om det inte är en sådan som sitter på vårt hus sen 1970 talet. Den har hållt bra men nu är det dags att byta den efter 50 år.
Men det måste finnas många som köpt dörrar från stormarknaderna med spånskiva, hur håller verkligen dessa dörrar? Pratar vi 2? 5? eller kanske till och med 10 år?
Men det måste finnas många som köpt dörrar från stormarknaderna med spånskiva, hur håller verkligen dessa dörrar? Pratar vi 2? 5? eller kanske till och med 10 år?
Vi har en dörr som är original och snart 50 år. Den är i teak och ser fin ut men har blivit lite skev. Den sitter under tak.
En annan förr på samma fasad byttes för 15 år sedan och det tog inte tio år innan den blev ful. Sprickor och missfärgningar. Det är en vit dörr med fönster som kostade ca 10 000 när vi köpte den. Vi har nu satt upp ett skärmtak för att skydda den. Skulle aldrig köpa sådan skräpdörr igen.
En annan förr på samma fasad byttes för 15 år sedan och det tog inte tio år innan den blev ful. Sprickor och missfärgningar. Det är en vit dörr med fönster som kostade ca 10 000 när vi köpte den. Vi har nu satt upp ett skärmtak för att skydda den. Skulle aldrig köpa sådan skräpdörr igen.
Min dörr är nu 48 år den satt i huset när det var nybyggt 1974 och den ser i stort sett ut som den var vid inflyttning, det är underhåll som krävs, vilket många av mina grannar inte har fattat, utan de har tvingats byta dörr, för övrigt gäller det fönster också.
Jag har samma fönster som när jag flyttade in, ok att K värdet inte är på topp, men att på grund av detta byta fönster för ett antal 100 000 kronor kommer aldrig att betala sig för mig.
Jag har samma fönster som när jag flyttade in, ok att K värdet inte är på topp, men att på grund av detta byta fönster för ett antal 100 000 kronor kommer aldrig att betala sig för mig.
Nog är det sant att teakdörrar håller bäst, men bäst håller den dörr som inte utsätts för vatten och vind.....det är nog det viktigaste av allt.S snowjim skrev:Teak dörrar verkar vara det som håller bäst och jag undrar om det inte är en sådan som sitter på vårt hus sen 1970 talet. Den har hållt bra men nu är det dags att byta den efter 50 år.
Absolut, vi satte in en billig ytterdörr(3000 kr) mellan garage och hus, den kommer aldrig utsättas för regn eller vind så livslängden beräknas bli lång. Vi satte likadan dörr i garaget ut mot verkligheten, det tog inte många månader innan den visade sprickor i karmen(fel färg i tillverkningen tydligen). Vi får hoppas att dörrbladet håller bättre men vi förväntar oss inte alls samma livslängd som andra dörren.MathiasS skrev:
Vanligen monterar man dock ytterdörr ut mot verkligheten där det finns både vind och regn i regel. Det blir då lite komiskt när man läser garanti vilkoren från vissa tillverkare att man måste se till att ha ett extra tak över dörren!? Vad är det man köper egentligen? Innerdörr som man använder som ytterdörr?